onsdag 6. mai 2020

Ny liten bedd

Våren og forsommeren er tiden hvor jeg har slik hagelyst at jeg må ordne med det meste, bli ferdig. Men denne var faktisk ikke helt og holdet ‘mitt feil’. Mannen hugg ved og oppdaget at andre halvparten av huggkubben var kvar i boden. -‘ Du skal ikke ha denne og da?’ sa han. Visst. Den ene halvdelen ble jo en skogbunnsbedd i miniatyr for et par år siden, nå måtte det jo bli en til. Så.. fjernet heller og blandet ned grov kompost i gruset og jorden som var under. Toppet med litt plantejord.

Får se om jeg har noe etter hvert som jeg kan toppdresse med og. Forsøkte først uten kanter men fant ut at jeg måtte gjøre om det og få det likt når jeg plutselig sto men noen gamle plank som burde slenges.

Huggkubben i bakkant, satt noen bregner jeg fant rundt om i hagen bak den. Foran er vårløken satt ned. Noen hvite påskeliljer, små gule tete-a-tete og perleblomster. La også ned noen vedtre jeg fant fra svarthyll.

Så måtte jeg da få noe nytt..

Struseving bregne Mattteuccia struthiopteris (igjen..) 100 cm

Burkne/ regnbågsbräken, Athyrium niponicum ‘Pictum’ (‘Metallicum’) (50 cm)

Carex oshimensis ‘Everillo’ (kan bli 40-70 cm)

Hakonechloa ‘Naomi’ (30-40 cm)

DSC_0005

Når man holder på litt her og der med små prosjekt blir det iblant noen planter til overs. Fant disse to liljene under epletre ved dammen. Skal finne ut av hva det er etter hvert.

Denne (må finne navnet seinere) fant jeg i fjor blant solbærplantene, tok opp den og flyttet den og hit. Så nå er det fullt.

Ingen kommentarer: