lørdag 16. mai 2020

Lørdags sysler i hagen

Frøsått Veronica fra 2015 er litt variabel i hensyn til vekst ulike år men den pleier blomstre rikelig hvis jeg klarer å ikke knekke noen stengler (skjer dessverre gangske ofte ved luking..) Når den blomstret er den full av frø om høsten og planen er hver september at disse skal sås, bli aldri av! men nå i vår ble det faktisk gjort. Sådde bredt på et litet såbrett og satte ute i begynnelsen av april, idag har jeg priklet 24 av de små frøplantene. Burde sikkert satt dem tettere, flere i en potte, men til gjengjeld så priklet jeg i plugger. Kaldt som bare den ute om mens jeg hølt på kom det bittelitt snø også faktisk. Det er flere frøspirer igjen og jeg har uken etterpå sådd en ny omgang som begynner komme opp nå og.

Plantebenken er altså sjekk å ha på baksiden. Etter å satt litt rødbeter og bønner i kasser så ble det noen tomme ‘plugger’ igjen fra rødbetene. Der satt jeg ned borlottobønner, 16 plugger. De siste 24 Yin Yan bønnene fikk også komme ned i noe mindre pluggbrett. Nå, hvis alle tar seg, kommer jeg ha mer enn nok bønner til høsten!

Satte også en potte med løkplanten fra dammen, (den lille med lilla blomster), ved pergolaen. Det er gøy å spare på plante ‘rester’ men det blir ofte så alt for mye for min lille hage. Jeg klarer bare ikke å kvitte meg med alt.

Ingen kommentarer: