lørdag 23. mai 2020

Kjøkkenhagen snart i kapp

Det går mot sluttet av mai og jeg ønsker bli klar med prepping av kjøkkenhagen så jeg får litt mer tid til resten av hagen. I dag har jeg tatt inn de fleste av plastlokkene. Jeg har priklet og satt ut flere frøsådder, satt ned noen av de siste erter, har noen plugger på vent som skal ned, men er ikke sikker på det er plass igjen. Klatrestativ er på plass og jeg har gjort mine krumbukter med snøre mellom . Solsikker er satt mot gjerdet og jeg har tatt min første snegl. Kan ha med de 19 mm regn som kommet siste døgn. Nå er det gjennomvannet og friskt ute. Blir det varmere nå vil det gro så det ‘knaker’.

De første små tegn på poteter vises. Her med litt spinat rundt om som enda kun har hjertebladene.

Kassen med hvitløk ved siden av fikk følge med havrerot, den har nå spirt, som små gress spirer ser de nesten ut som.

Mergerter, satte mange nye idag, synes det er dårlig uttelling på dem så her langt og det kan være lurt å så i omganger for lenger høsting.

De siste pluggene med løvemunn jeg sådd ble satt i hjørnene…

Svartrot på vei opp her og. I den her kassen kommer det revebjelle, har forsøkt i mange år å få bort dem men jeg vet jo at frøene overlever lenge, 100 år faktisk har jeg hørt noe sted, og de er mange! i år klarer jeg vel i hvert fall finne dem litt enklere når jeg ikke har salat her.

Evig takknemlige bondbønner. ved siden av en rad med spinat (elsker spinat!)

Erteblomsten foran ser ok ut, om enn litt spinkel enda.

Beter kommer seg, ser glist ut nå men misstenker jeg satt det for tatt som vanlig. Blåklint rundt kantene har klart seg bra den og.

Ja, et villnis. Spinat og reddiker sådd i omganger og der mellom gulbeta. Det er ikke enkelt å finne ut av hva som er hva før det kommer noen voksne blad. Regner med jeg snart kan luke litt, har klart funnet frem gulbete blad i hvert fall.

Lär dig känna ditt ogräs, sies det.. nja, kan jo noen da..

Meget fornøyd så lang at jeg satte den lekten på tvers, den har hjelpt at lokket ikke buer under vekten av regn, nå er det ikke en dyp grøft bakerst i kassen. Her kommer det som det skal, og ikke på langt nær så mye ogress.

og slik ser gulbeta ut.

De pluggene av betor og knutekål jeg satte ut er her fortsatt, og, de ser ut som de tar seg, har blitt litt kraftigere. Men det er fortsatt glest, litt av en sjanse å ta vekk lokket, tenker katter…

DSC_0024

To av tre søstrer. jeg var urolig for den femte maisplanta her men det ser ut som det gikk greit.

Den fjerde delen av kjøkkenhagen med erter og bønner.

Under plasten har jeg satt borlottobønner, ikke et tegn av dem enda så her får lokket ligge kvar et tak til. Sukkerertene har jeg vist, de har spirt. Det holder med den ene kassen,sier mannen, eller klarer han ikke huske hva som er hva.

Yin Yan vokser også uten plastdekket i midtkassen. Men under kirsebær tre har den enda ikke vist tegn på å komme opp. Lokket blir altså liggende.

 

Erteblomst

Innimellom løken ser jeg nå to rader med salat

Rødløken fikk ikke følge med noe i år..

Den inneklemte kassen med ørter, korinander og dill priklet fra kassen ved siden av ser ok ut, mejram som jeg sådde inne og ‘priklet’ i større biter ser hvit og stusselig ut.

Ve sjarlott løken ser jeg nå også mønstret av salat.

Så all denne hvitløken jeg har i år… men noe tegn her på gulrot er det ikke. De så banden har jo også noen år bak seg.

Asparguskassene blir sommerblomster i år. I bakkant noen ringblomster jeg sådd, i forkant har jeg satt plugger med løvemunn. Så den enslige solsikken til høyre da.

DSC_0047

DSC_0048

På hver side av erteblomsten, ved de sorte stativen, har jeg satt margerter i dag.

I forkant satte jeg småplanter av den ‘rosa blomsten’, sommerblomsten fra i fjor. Jeg samlet frø og det ble mange! klarer bare ikke huske navnet. Morsomt med dette er at jeg oppdaget at så/ prikle i en eggkartong fungerer helt supert! blir nesten som plugger og lett å få fatt i planten.

Årets aspagus blir nok ikke noe av. Finner mine planter helt under overflaten, brune og ser alt annet enn levende ut.

Rent bortsett fra løken og erter aner jeg enda ikke hva jeg skal ha i borterste halvdel.. den plassen kommer jo ikke få lys eller luft etter hvert. Som synes har jordskokken begynt komme opp.

DSC_0054

Den ‘rosa blomsten’, fikk også litt plass her bak epletre.

Fargeplante kassen, vedje og safflor. de lever i det minste fortsatt.

DSC_0070

Vedje

Safflor

Her fikk det bli mergerter..

Så alt i alt, det begynner bli fullt!

3 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Det var en utrolig mengde frø og planter du har sådd i år. Blir veldig inspirert av innlegget.

Ha en fin dag!

Marit sa...

Du har en imponerende kjøkkenhage! Det må være gøy å drive frem så mye fra frø og få egen avling av det :)

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Imponert over hvor mye du har sådd og satt ut!
Skjønner nesten ikke at du har plass til alt:-)
Ingen brunsnegle her enda, men det har jo vært tørt og mange frostnetter.
Ha en fin uke/Eirin