lørdag 9. mai 2020

Himalayafotblad, små frøspirer

Her er min himalayaforblad – Podophyllum, ikke mye å skryte med akkurat nå, det er så vidt jeg klarer se litt liv helt inntil jorden. Den har vært stor og kraftig noen år nå og setter store, sitronformete røde frukter. Den har jeg lurt på om jeg skal ta vare på for å få frø men det har blitt med tanken.

I år kommer det små frøplanter på flere steder i kassen. De røde frøene, ser litt ut som små granateplekjerner, har tydelig spirt. Jeg plukket opp noen av de tørre frøene som jeg fant og sådde på brett i går men ja,jeg har lest at de ikke spirer tørre.. I dag forsøkte jeg ta opp noen små spirer og prikle. Kan ikke si jeg så noen røtter på de små spirene,  kun lange ‘stilker’ under jorden. Kan det være de har en pælerot? satte med noe i potta like vel så får jeg se hvordan det går. Spørs ellers om jeg ikke bare må forsøke passe godt på noen av de små spirene som er i kassen og se om det blir noe mer av dem. Lettere sagt enn gjort da, det er rimelig mye som vokser i den her kassen.

Tydelig har jeg ikke tatt noe bilde av den i fjor (tok ikke så mange bilder i det hele tatt av hagen i 2019..) men den har hatt frukter i flere år, som 2017.

(slik ser de små spirene ut i dag, 12.5, tre dager seinere. Fortsatt oppreiste..)

Ingen kommentarer: