søndag 28. mai 2017

Kjøkkenhagen w 21

 

Poteter og bønnevikke. De siste potetene har vokst seg så høye nå at de burde kupes men det er ikke helt plass med mer jord. Planer om å legge på litt kompost, får vel dit noen få centimeter.. Det første potetene er på vei opp men er virker mye mer spinkel i gresset, spørs om jeg la dem lenger ned?

(i den øvre venstre kassen, under plasten, har jeg sådd ertefrø fra Chelsea show. Dom så fine ut om enn de nå ikke smakte så godt.

Løken vokser men gulerøttene er det dårlig med. Jeg sådde i mer frø men ser ikke dem heller. Spørs om det vart for varm og tørr jord?

I to kasser kommer bønner, erter og bønnevikke. Den salaten som ikke blitt spist blir større. Men i to kasser har vare seg borlotto eller den hvite bønnen spirt. Er det for kaldt for dem eller er det for at de lå for lenge i vann inne før jeg satte dem ut? Jeg gir dem en uke til, ellers får jeg finne en alternativplan og sette nye.

Tomt så det holder.. I kveld sådde  jeg persille i denne etter kanten, i den andre med hvite bønner sådde jeg mejram rundt om.

Første reddiken er spist, spinaten går opp  i blom, kålen er der og siste sådd av salat har begynt spire.. rødbetene syns men er fortsatt ikke mer enn hjelpebladene.

Jeg har fått meg to squash. Den ene satte jeg her blant hvitløk, den andre står i skråningen (usikkert øde) mellom to luftløk.

Frøene av ringblomst har spirt og bak synes så vidt en liten grønn topp av erteblomst..

Koriander, men ikke den vanlige, denne heter visst Vietnamesisk koriander. Har ikke smak på den enda..

Jordskokk..

Agurk…

Det har vart varmt den her uken og ikke noen regn. I ettermiddag vannet jeg ned 30 mm og så kom et litet skyfall og gav 4 mm. Ikke nok for resten av hagen kanskje men nå har i hvert fall sådd og grønnsaker fått litt. Lokkene tok vi av i tordags, det ble helt enkelt for varmt. For å holde katter unna er det godt om pinner, ikke bare ved erter og bønner. I dag har jeg satt ned noen fler margerter også, ser ut som om jeg glemt ordne med mer enn en meter..

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Du har så fin kjøkkenhage, og det er så fint med steiner i mellom, mye mer praktisk enn bark eller grus når en søler jord. Jeg plantet ut masse fennikel for noen dager siden, neste morgen gikk det ikke an å se at de hadde vært der, bortsett fra noen få planter hadde sneglene tatt alle. :( Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

Hageidyll i Sonvika sa...

Fortsatt imponert over kjøkkenhagen din, og over hvor godt alt spirer og gror!!
Vi får nyte alt som vokser og gror nå:-)
Ha en fin hageuke.
Eirin