søndag 14. mai 2017

En hagedag igjen

Så her års når det er hagedag tilbringes mye av tiden i kjøkkenhagen. I dag ble de siste kassene for erter og bønner klare, jeg la ned de bønnene jeg hatt i vann inne siste uken (var jo ikke helt plan at de skulle ligge sååå lenge..). Jeg hadde spart Borlottibønner fra forrige sommer og noen små hvite bønner som jeg ikke husker hva det er. I tillegg har jeg i vinter bestilt noen Flageeolet bønner, ‘Flajoly’, det kan også bli spennende. Noen lave bønner og margerter kvar fra forrige år og lave sukkerterter. Ja, det ble litt, og så tvi, tvi, får håpe det går bra.

Men så har jeg også fikset litt under pæretre. Jorda her hadde synket sammen, sikkert ikke mindre enn før jeg laget tegelkanten, men like vel. I dag fyllet jeg på med to store bøtter kompost og toppet med kugjødsel blandet med så jord. Så i tillegg til de grå ‘left overs’ fra hagegang, noe tegelsten ut fra stammen. Nå ser det nok ganske kaldt ut stusselig ut, nyvannet..

Fra tidligere av var her Lavendel, en liten dvergoregano og kinesisk hvitløk (og mer som så døtt ut). Nå satte jeg ned mer urter. I kjøkkenet sto potter kvar fra siste ukes matlagning. Dill, persille, timian og Oregano, de er nå plantet her. Bak tre, i ‘pyramidene’ satte vi ned noen lave sukkererter. Det er gøy med noe nyskapende også, ikke bare å fjerne løvetann og gamle blader, hvilket jeg også gjort. Nå er hagen ryddet etter vinteren, nå er det nye prosjekt som kan få ta tid. T o m pottene har flyttet ut under tak på terrassen. Ikke noen mer snø nå takk.

1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Kjekt med kjøkkenhage og urter. Jeg fikk luket litt i går, men det er mye igjen. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg