mandag 15. mai 2017

Alle disse små ting som også tar tid

Alt det der som man burde få gjort før alt spiret og slikt som man kanskje tenkt gjøre og ikke minst for at det ble litt plank til overs og man har frø som ikke får plass. Ja, det tar noen timer det og, men føles så takknemlig når det er gjort, bravo, noen ting mindre på lista. Som denne kassen jeg gjorde i april, nå er den malt med første strøk blått. Nå skriker den ikke ut så mye lenger.

Noen av plankene som var brukbare fra kassen ble til en bitteliten kasse her hvor inget ville vokse, tror det var for mørkt og surt når det var samme høyde som gangen. Nå har jeg laget et litet Espalier og satt ned blomsterert, erter fra i fjor. ‘Old Spice Mixed’, gammel blandning, det må jo være en fulltreffer dobbelt opp, om de nå spirer. I forkant har jeg i hvert fall sådd noen ringblomster, i år har jeg husket på frø! Malet den blå. (stativet rundt rabarbra må males den og, men i brunt..)

Ok, denne er ikke ny men jeg har fyllet opp med jord her og. (Jorden i dag er en blanding av kompost og kugjødsel, toppet med litt plantejord..) Også her ble det en improvisert liten espalier. Erteblomst og ringblomster..

Den siste kassen i fjor høst er nå blå, her er det poteter og nå så jeg at de og har kommet opp. Natt temperaturen ser ikke så ille ut så jeg la lokket skrå nedpå, overkanten er jo malt. Håper det ikke begynne blåse eller at nabolagets katter finner frem, det er snakk om et døgn!

Siste nye lille kassen er denne, på skyggesida ved porten. Har vil heller aldri noe og jeg har også hatt sement over åpningen en gang. Nå fikk siste blå plank gjøre nytte som kant (det begynte ikke akkurat regne men yre så den ble ikke malt..) I denne sådde jeg ringblomst innerst og Ruccola salat ytterst. Så shitfiske! eller shitsådd da, men hvor skal jeg få plass med squash? Feld salat? og de bleke selleristenglene som jeg sådd inne? Det begynner virkelig bli fullt nå..

Ohh, jeg er så spent og håpefull, slik hvert år, denne tiden er absolutt den beste, før ting begynt å gå skjevt, tørke, regn,  lus, frost, snegler og frø som ikke spirer..

4 kommentarer:

krepsemor sa...

Du er så kreativ med dine kasser, og selv om du sier det blir fullt, så finner du plass til flere! Det er jeg sikker å¨på :)
Tror jeg må begynne å snekre litt selv!
Ha en fin 17.mai-feiring, enten du er i hagen eller i toget!

fruens flora sa...



Hei. Skal si du har plantet mye på liten plass. Flink er du. Når det begynner å bli litt varmere skal jeg begynne litt jeg også. Deilig å kan ta inn egen mat fra hagen. Ønsker deg en fin kveld.
Hilsen Hanne-Lise.

Hageidyll i Sonvika sa...

Vi er fortsatt imponert over hva du får til, i hvert innlegg :-)
Og, du starter tidlig, og må være "evig optimist", og det virker!
Inspirerende å følge bloggen din.
Eirin og Lars.

Merja sa...

Ja visst är inspirationen på topp just nu innan allt kan gå snett....haha...men vi ger inte upp ändå😄
Lycka till med dina planteringar och sådden!