onsdag 17. mai 2017

Ikke uventet men like vel… nå er vi igang

Så har sneglejakta begynt her hjemme. Denne lille krabaten var plutselig foran mine sko i kjøkkenhagen i kveld. Fuktig vær ute og ikke alt for kaldt, perfekt mistenker jeg. Dette er ikke den eneste siste jeg kommer finne..

Nå er ikke denne flisa mer enn ca 12 cm bred, det forteller litt om størrelsen på sneglen jeg fant først. Dette er noen små babyer og jeg fant flere. Fordelen med disse små er at de er lette å bli kvitt, trenger ikke klippe akkurat, bakdelen er at de er fort gjort å overse dem. Men har man først fått øye på en så ble det raskt ca 20 til!!

Det som er mest ergerlig med å finne dem i kjøkkenhagen er vel at jeg også fant dem i kasser. En av dem faktisk litt større. Disse er ikke mer for å si det mildt, jeg fant et hull rom inntil planken hvor det var flere. Nå må jeg begynne følge godt med under lokkene hver kveld antar jeg.

Og i resten av hagen. Det er som med løvetann, det er lettest å fjerne dem mens de enda er små!

5 kommentarer:

Marit sa...

Huff, ja det er vel et sikkert vårtegn hos deg :(
Løvetann og snegler vil vi ikke ha!

Randines hageblogg sa...

Kjedelig når sneglejakten starter om våren, men kampen hjelper.

Ha en fin dag!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Ser at det er mange snegler her også, har ikke sett så mange store ennå, men de små er der og som du sier vanskelig å få øye på. Den store sneglen du har tatt bilde av tror jeg er en boakjølsnegle, den får faktisk være i hagen her. NIBIO sier at den spiser snegleegg og jager bort andre snegler, jeg vet at ikke alle er enige i dette, men jeg har aldri merket at den har spist på planter her. Tror jeg må ut på sneglejakt med en gang det blir oppholdsvær igjen, orker ikke å gå rundt i regnet, selv om det kanskje hadde vært det beste. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

fruens flora sa...



Hei. Det er lett å overse de små. Er i full gang med kampen. Rundt oss er det ingen som bryr seg om hage, og i allefall ikke ta snegler. Det kommer stadig nytt påfyll. Ønsker deg en fin dag.
Hilsen Hanne-Lise.

Turid sa...

Usj, de er ekle de sneglene. De har ikke kommet hit til meg enda, men det er nok bare et tidsspørsmål før de er her også. Naboen trodde nok jeg hadde blitt smårar her i dag. Kl 6 på morgenen og jeg skal hente avisa, der møter jeg en hel horde med snegler, sånne med hus på ryggen. De er små, men menge her, så de gjør litt ugang i kjøkkenhagen min. Så jeg hadde litt steppedans foran postkassa, smash, smash, smash, dermed var de ikke en horde snegler mer :)