lørdag 13. mai 2017

Kjøkkenhagen w 19

Ja, hva skal en si om været som var den her uken. To dager med snøvær og følelsen av vår var som bortblåst. Snøen ligger tung og tykk over hagen. Jeg var helt sikker på at det gått illa med kjøkkenhagen og mine planter og frø.

Men, i løk kassene var det liv, til og med gulerøttene har begynt komme med de første små grønne ‘blad’..

Potetene, de fleste, har kommet opp og er fortsatt grønne. Og, bønnevikke har grodd mellom, dem så jeg ikke tidligere i uken før snøen..

Den første kassen hvor jeg kun har disse bønnevikke/ bondbönor, har kommet litt lenger men det er ikke mye.. Her mangler det fortsatt noen som ikke kiket opp.

Sukker ert, de nye ertene jeg satte har begynt å spire..

Spenat og reddiker er her fortsatt, og litt større..

De ulike kålplantene lever og jammen, har ikke rødbetene også spirt!

Asparges på friland og asparges i kassen er der men har ikke vokset så mye, det kan man vel da heller ikke forvente, litt kaldt over bakken sikkert..

Men enda ikke. Her kommer spirer frø fra en gammel korianderplanta, har merket meg tidligere år og at frøene faktisk overlever vinteren om en planten ikke er glad i  kulden.

Koriander under lokk går fint, til og med basilikumplanta, men den har fått noen få brune bladtopper..

Inntil veggene har erteblomsten og de andre urtene hatt det greit nok uten dekke..

Og gressløken, klager ikke, den er virkelig stor.

Det er forresten luftløk også, må begynne huske på å hente inn til salaten..

Alt i alt så klarte det seg gjennom noen dagers snø, men nå skal det fortsette med noen kalde dager, lurer på hvordan det går uten all snø som isolerer?

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Godt at plantene ikke tar skrekken av litt snø, spesielt er jeg imponert over basilikumen, selv om den har stått under glass. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

Hageidyll i Sonvika sa...

Det er jo nesten utrolig at det har gått så bra. Får håpe ting tåler litt kulde uten snø også.
Vi får håpe varmen kommer snart:-)
Ha en fin dag.
Eirin