søndag 7. mai 2017

Kjøkkenhagen w 18

En varm og nedbørsfattig uke men sommertemperaturer sluttet med regn og kulde idag, søndag. Men i går var det sommer og shorts ute, og plastlokkene måtte av for at det ikke skulle bli for varmt. Vannet i tillegg og gikk med planer om å sette både erter og bønner i jorda. Men, visste hvordan det været var varslet fremover..

Løken ser slik ut, de aller fleste har kommet med litt grønt men gulerøttene ser jeg ikke noe av i det hele tatt. Ettersom de var på slike frø i papirremser er jeg mest redd for at de muligens har tørket ut..

Potene så jeg først når jeg begynt vanne, de må ha legat rett under den tørre overflaten, på vei opp. Kanskje tur det for med temp om natta rundt null nå så bør ikke de være for store..

Bondbønna/ bønnevikke, de første jeg la under kirsebærtre, har akkurat spirt så pass at de vises etter vanning, de ved potetene ser jeg ikke til enda men de var litt seinere i jord.

De tre sukkerertene var årsaken til at jeg tok av lokken på dagen igår. De begynte få brune blader,  av varmen? (De jeg satt ved siden av i samme kasse har ikke kommet opp)

Så er det gruppen med de fire kasser hvor jeg satt ut frøplanter av div sorter og i tillegg sådd. Her blir det fullt etter hvert. Det jeg sådd, spinat og redikker, har spirt og man ser radene, stort mer er det enda ikke.

Her burde jeg nå få sådd noen rad til med reddiker nå, hvis det får plass. Jeg vet bare at jeg sådde noen rødbeter også men husker ikke lenger hvor.. typisk hva..

En erteblomstpotte/ luktärt, som er kjøpt, satte jeg inntil veggen under kjøkkenvinduet..

.. og diverse urter av ymse slag fylles på etter hver.

En ‘olivurt’ ukjent for meg, er neppe herdig men skal kunne brukes i sallat for å tilføye litt olivensmak, det er jeg ikke sikker på jeg tør.. og enda en ramsløk under pæretre..

Så er det asparges da, nå har den begynt komme så pass at fire lange ble med inn, forvelldes lett og ble lunsj sammen med Westerbotten ost og Westfaler skinke.

Mia Vendlegård Ødegaard sitt bilde.

Men nå blir det altså ikke noen go’vær fremover så jeg krysser fingrene for at plasten beskytter kassene og at dette slutter bra.

(forventet varsel på Yr.no uken som kommer..

2 kommentarer:

fruens flora sa...



Hei. Skal si du har sådd. Vi får bare krysse fingre og håpe at dette går greit. Ønsker deg en fin søndag.
Hilsen Hanne-Lise.

Inger Marie sa...

Så flott det spirer i grønskhagen din!
Smart med disse vinduene over, det bruker jeg også:)
Ønsker deg en fin ny uke:)