søndag 19. juni 2011

Litt nytt igjen …

Litt fornyelse ble det idag, eller kanskje mer en fortsetting av hva jeg ikke fikk gjort i høstes. Men det ble også en ny plante til dammen, på Bauhaus har de en del ulike vann planter, ikke nekkroser men dog.., men den del annet spennend. Idag kom jeg hem med denne, en Pontederia Cordata, den skal blomstre med blå blomster i juni-juli. Nå begynner til og med dammen bli full..

Så klarte jeg få med meg litt mer gress. Denne gang en storfrytle, Luzula sylvatica, mest for at den skal klare skygge, håper nå det i hvert fall.. Jeg trenger noe i den innerte kassen i Lunden. Jeg har forresten også flyttet dit en Heuchera ‘Green with dark Vein’ og den prikkete lungeurten.

Så ble det en nykommer i staudetrappa, Strandsmelle, Silene maritima. Blomsten er liten men riktig pen, bladen er annerledes enn den andre, Silene schafta, som jeg kjøpte forrige året, ja og fargen da.

Men hva jeg var på jakt etter var roser. Alle rede da jeg lagde kassene i rosenhagen ifjor hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle har roser i dem. Men jag var så seint ute at det ikke fantes noe særlig med roser igjen. Idag nadlet jeg to, ikke helt hva jeg var på jagt etter men jeg håper de blir fine. Problemet er jo bare at jeg alle rede har plantert så mye annet og spesielt liljene vil jeg ikke ødelegge, borde sikker ha ventet til høsten, men..

Men jeg hadde tur, måtte flytte på noen av mine sådde Hampflokkel så gikk det å grave et hull, stort nok for potten rosen sto i. Ikke det helt store forarbeidet altså, men litt beinmel og kogjødsel fikk den i hvert fall.

Så nå er ‘Gertrude Jekyll’ plantert. En buskrose ved siden av min miniatyrrose Mandarin kan jo være fint.. En Austin får jeg sette et annet sted hvis jeg finner en.

Så falt jeg pladask for Flora Danica, hvilken duft! og farge! Stilkroser er ikke det jeg liker best men denne er fantastisk. Potten den var plantet i var også litt smalere enn vanlige rosepotter så jeg klarte smette den ner mellom liljene.

Så på hjørnet fikk jeg satt dagens siste nykommer, en Nepeta nervosa. Denne ser litt mer robust ut enn de andre jeg har. Nepeta fassenii, hvilken også synes være kattenes favoritt. Håper denne får være i fred.

Nå, denne gang, skal jeg ikke lenger si det er fullt, for jeg har fortsatt noen ønsker og planer i sikte..

8 kommentarer:

Snuffeldyret sa...

Det er alltid plass til en liten plante til.... Hagen din ser som vanlig flott og innholdsrik ut. Bare regnet gir seg snart, blir det enda bedre...

Marit sa...

En kan aldri få for mange planter! Du har så mye spennende i hagen din, og det kommer sikkert enda flere planter dit ;-)

... sa...

Du har så mange spennende planter i hagen din, Mia, og det ser så frodig og velstelt ut. Blir nok veldig fint når rosene gror seg til blandt staudene. Den oransje rosen var nydelig.

Kattemynte er fine, min har dessverre ikke dukket opp i år, så det blir nok en ny på meg også.

Ha en fin søndag :)

Lunalei ;-) sa...

Oj, så frodig og skjønn hage du har! Jeg har også liten hage, og har vel forandret stort sett alt som var her siden vi flyttet hit i 2003!
Og frodig var det i dammen din også - vi har ingen planter i vår - kanskje det får bli neste års prosjekt!
Koselig med besøk fra deg, og jeg kommer gjerne og besøker deg senere, så jeg legger meg til som følger. Ble litt overrasket da hilsen fra deg var på svensk - men bloggen på norsk - men så leste jeg jo hvorfor. Leser nå svensk og norsk like greit, så det spiller nå ingen rolle :-)
Ønsker deg en fin søndag!
Hilsen Hagealvne

Suss o Kai sa...

Vilken härlig oas till uteplats du har :) så jätte snyggt. och vilken söt ros Kram Suss

Ruth Synøve - Hageentusiast - sa...

Vakkert er det med alle sammensetningene. Du er kreativ!! Rosen var nydelig, og jeg tenker det blir fint med roser mellom alt det andre du har :))

www.rspepa.blogspot.com / www.min-fotoverden.blogspot.com

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Ja, det var litt av en handel.Mye vakkert.
Jeg kjøpte fem store, støpte krukker i går som skal være dufthjørnet på verandaen!
Regner i dag, så ingen vits å ta bilder. Fremdeles mangler noen blomster også. Duftfiolene har ennå ikke sett dagen lys. Leste at de trenger temperaturforandringer for å spire. Håper de har hatt vinteren nå, ikke spesielt varmt om dagen, og hvis det blir sommertemperaturer snart, har jeg håp om å få nyte dem i år.
Skal også ut å stjele noen gule iris fra veikanten som jeg vil sette ved dammen!Håper de vil trives der sammen med blåregnen jeg bestilte og som fremdeles er losjert i drivhuset.... der jeg må vanne straks til tross for regnet som høljer ned!
Ha fine dager, Mia ;:OD)

Lisa sa...

Det är så härligt att läsa om dina inköp! Det finns verkligen alltid plats för något nytt! Gräs är helt klart din grej. Jag får dem inte att trivas alls :(
Mandarinrosor har jag också köpt och de ser jättefina ut.
Nu regnar det igen, så det blir nog inget utejobb idag. Eller kanske borde jag göra i ordning något, då slipper jag ju vattna!
Kramar från skogen