søndag 26. juni 2011

Hjemme igjen..

Tilbake igjen, etter en fin midsommerhelg hjemme i mitt barndomshjem. Som vanlig klarer jeg snike med meg noe i bagasjet over grensen. Denne gang er det to biter av pepperrot , Armoraica rusticana, som ble med. Klart den må være hjemmifra, skal den smake riktig godt!
Roten smaker noe helt annet når det er fersk enn den på tube. Pepperrot skal visst spre seg og bli et rent ugress etter hvert men jeg har god plass. Min lille sådd bak kassene var ikke særlig vellykket (iår igjen..) så jeg kan godt avse plassen her. Mulig det blir noe av de knøttesmå spirene av rødbete overst men spinaten er søkk vekk. Jeg må ordne med bedre drenering, tror jeg, på en eller annen måte..
Og ettersom jeg må tynne blant spisskålen satt jeg en plante i midten, med en rotbit av pepperrroten på hver side av disse. Nå har jeg liten tro på at kålen klarer det men det så simpelten så tomt ut her ellers. Men hvor trives egentlig roten, sol/ skygge ? Torrt/vått?
Så fikk jeg med meg min gave fra pappa. Odla.nu hadde stauder til salgs tidligere i år og jeg ønsket meg denne Filipendula rubra. Den ble bestillt og satt i en potte og ventet på neste besøk.
 
Nå har den stått i potte så lenge og er full med knopp så den endelige plasseringen må nok drøye litt, den skal få lov å blomstre først.

1 kommentar:

Lisa sa...

He he. En liten tjyv, minsann = ) Eller kanske (s)mugglare... De kommer säkert att växa jättebra!