onsdag 19. september 2012

På tide å rydde vekk potter…

Jo, jeg burde virkelig ta meg i kragen å få ryddet vekk alle potter nå. Både de som skal inn i boden og de som ikke kommer å få overvintret. Men hvilket tiltak det føles som. Først må jo boden ryddes, utrolig hvilken rot det blir i løpet av en sommer, akkurat nå finnes det ikke plass til noe der inne. Vi har fortsatt ikke hatt frost men nå skal jeg på ferie en uke, klarer dem seg da? Ute i den fuktige høsten, blir det frost? Jeg får nok redde hva som reddes kan i morgen..

Høstsolen sken godt idag fra en blå himmel men nå står den så lavt at solen stråler ikke når helt over hustaket og pottene får ikke nyte av varmen solen gir. Nå er det slutt, over for i år. Men en blomst er det fortsatt.

Av mine Canna og Calla her ute så er det bare disse Calla ‘Burning Oil’ som har blomstret i år. Litt mindre enn jeg forventet, men takk og pris så har Eucomis blomstret, og det godt og lenge. Burde jeg sanke frø av dem? Hvor mange trenger jeg?

Gressplantene skal ikke overvintres men jeg skulle så gjerne funnet en plass åt dom ute, de ser fortsatt så flotte ut at de ikke riktig platser på komposten. Om enn ikke like ivrig på gressfronten i år slik som i fjor, så er det fortsatt en del potter med gress rundt om i hagen.

Når solen lyser over frøstenglene ser det så lekkert ut. Hm, lurer på om jeg ikke lar ryddingen være en uke til jeg..

I kveld fikk jeg forresten en liten potte med etikkett ‘Vanillagress’, nå er det for mørkt men i morgen skal den studeres litt bedre.

4 kommentarer:

krepsemor sa...

Ja, det er et tiltak å begynne å rydde bort potter, og ta inn det som skal overvintres! Jeg må også rydde og vaske planterommet, så det er klart til å ta inn plantene! Og de må beskjæres, i alle fall engletrompet og Fuchsia!
Eucomisen, ja! Min har ikke modne frø enda, men det hadde jo vært morsomt å prøve å så den neste år!
Ha en fin ferie, Mia!

Turid sa...

Ja - den tiden kommer før vi vet ordet av det så det er best å være føre var! Jeg har et par fuksiaer og en del pelliser som skal overvintres samt georgineknoller så det blir litt jobb, men jeg drøyer det litt.
Ha en fin ferie!

Turid sa...

Det er definitivt ryddetid nå, men akk det går tregt med meg nå. Det er på en måte ikke like gøy å rydde nå som om våren. Ha en riktig god ferie :)

Lin sa...

Jah, jeg har et sitrontre og litt forskjellig annet smått som må inn. Sitrontreet så rimelig furten ut i morges. Hun skal inn i kveld! :)

Så mye spennende du har i dine potter!