lørdag 22. september 2012

Mitt favoritt motiv synes det meg…

Igjen og igjen når jeg tar med kamera ut nå den siste måneden så fastner jeg her, ved mitt blå espalier ved Lunden. Jeg klarer ikke la være og beundre fargene. Nå, med de høstfargete villvinsbladen i tillegg så er det helt enkelt bare vakkert, ikke en gang den oransje hageslangen stikker seg lenger ut. Hallo, den matcher jo i farge den og!
Det er noe med disse fargene, det blå espaliert, gule rosen innrammet av lilla og blå Clematis. Jeg hadde da aldri trodd det skulle bli så knall i farger. I hvert fall hadde jeg liten tro på rosen. Tenk, den ble nesten spadd opp tidlig på sommeren når jeg kom hjem med en Pipeholurt, Aristolochia durior. Men da hverken den eller rosen så ut til å ta seg så fikk begge bli igjen. Og nå har begge klart sommeren. Her kommer det nok bli ganske trang etter hvert, akkurat som på andre steder i hagen altså…
Pipehulurten har klart å ta seg helt opp til takrennen, godt jobbet, ettersom den såg så ille ut at jeg fikk den til halvt pris ved innkjøp.
Og de blå Clematis.. nå kommer det en blomst til på den lille blå ved Morell treets stamm.
Jeg har lurt på hvorfor jeg fikk det gale innfallet til å male espalieret blått, men nå ser jeg hvorfor. Tenk så godt å føle at noe blir rett en gang også.

9 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Tenkte i dag morges, klematis er smarte planter å ha, blomstrer til ulik tid med mange ulike varianter i strørrelse, form og farve. Ikke rart dette er en favorittplass.

Ang vinstokken så har hele planta med alle greiner dødd. Sørgelig syn!

Ha go' hælj ;:OD)

Bea sa...

Hej Mia!
Tänk, hur vacker klematisen är och blommar oförtrutet hela sommaren ända till sena hösten.
Underbar färg på den blå/lila och stora blommor :)
Trevlig kväll /bea

krepsemor sa...

Ja, det er virkelig en vellykket sammenplanting! Fargene passer så utrolig godt sammen! Og espalieret kunne ikke være annet enn blått. Det var bra at du ikke spadde opp den gule rosen, for den er jo selve prikken over i`en!
Jeg har bare en klematis som blomstrer nå, en mørk lilla navnløs en! Tilsammen har jeg nå fem, og en har jeg sådd selv!
Ha en fin helg, Mia!

Vivishagerom sa...

Skjønner veldig godt at du tar mange bilder av denne!

Flott!

Klem

Torill sa...

Heisan. Ja, dette var veldig flott. Kjekt at du er litt vågal med farger ! Ha det godt. Tullik på Rauneknappen.

Bille sa...

Hei! Jeg skjønner godt at du fotograferer her i lunden! :-) Det er et riktig fotogent sted. Og denne årstiden er jo også veldig spennende å fotografere, litt crispy, og endringer nesten fra dag til dag med nye fargekombinasjoner. Høsten er flott!

Mia sa...

verligen fint med klematisen och den gula rosen tillsammans.Jättefina färger i dina bilder!
Syns att hösten har kommit lite längre hos dig.
kram/Mia

ZielonaMila sa...

Wonderful flowers, miraculous colours. I am greeting

Vigdis sa...

Flotte farger! Dette blir bilder du kan kose deg med til vinteren!