mandag 10. september 2012

Echinacea purpurea, seinere enn vanlig?

Ja, er de seinere enn vanlig eller er det bare det at man glemmer fra år til år? Nå tror jeg helst det er det siste men nok kommer det seint på sesongen. Mange av dem har faktisk ikke begynnt heller enda men en del har kommet.

Echinacea purpurea ‘Primadonna White’

Echinacea purpurea ‘Alba’

Hvis jeg ikke hadde notert meg at Primadonna står i beddet på forsiden og Alba i staudetrappa hadde jeg aldri klart å se forskjellen mellom de to. Det er det samme med de lilla, ikke er de lette å holde især?

Echinacea purpurea ‘Green Jewel’ deremot kjenner jeg igjen når den kommer da den limegrønne fargen lett lar seg identifieres. Lekker er den men sein som sagt, dette er den første knopp som viser seg.

De og E. purpures ‘Magnus’ på baksiden (dårlig bilde..) er greie, her kommer den sikkert raskere da den får mye lys, takket være at nesten alle naboer er nyplanter. De som står i jungelen blandt de andre staudene i trappa har jeg enda ikke sett stort til… Har vel sin forklaring antar jeg, for hvis man ikke er langt høyere enn halvmetern så hjelper det lite akkurat nå…

Et eller annet sted innemellom alt dette gjemmer de seg. Men hvem har hjerte til å klippe vekk en slik fargeprakt, får ikke hjelpes, til tross for at de fleste nesten blomstret over så vil jeg nyte synen lengst mulig. Og idag, om enn fri fra jobb, regner det og frister lite til uteaktiviteter..

3 kommentarer:

Nora sa...

Echinacea er en stor favorit och når jeg bare får laget flere bed vil jeg ha maaaaaaange forskjellige:-) Forelöpig har jeg bare 'Alba' og 'Magnus'.
Mia, det siste bildet du viser er bare helt nydelig! Her har du virkelig lykkes med plantingen! Snakk om blomsterprakt!
Leit med regn på en fridag, håper det blir opphold snart.
Klem Nora

Ingvild sa...

Så flott blomsterprakt! Jeg har bare echinacea purpurea, og sneglene er gale etter å spise de opp, så det er ikke store blomsterprakten, dessverre...

Bille sa...

Så mange flotte solhatter hos deg! Jeg har bare den vanlige purpurea, sådd fra frø og selv om det ble store planter i år, blomstrer den jo ikke før neste år. Om dine er sene? Er ikke alt litt sent i år da? Hos meg oppdaget jeg blomsterknopper på Blålin i starten av september... Er visst litt rart i år.