søndag 2. september 2012

Gresslig dag igjen..

1 september, hele fem måneder siden første april. Ja, hagehalvåret har kommet langt og så der helt ærlig begynner jeg bli litt mett på haging om dagen. Men ikke mer enn at jeg også idag har tilbragt noen timer ute, blandt annet har jeg tatt for meg beddet nederst ved trappa. Her hadde jeg jo alldeles for seint ut frø av ulike vallmo og kunne derfor ikke luke hele sommer. Idag har jeg gjitt opp sådden og luket. Dessuten har jeg tatt vekk det meste som var her og plantet gress i stedet.

Carex oshimensis 'Evergold', gresset jeg satte i Lunden forrige sommer, trives forhåpentligvis seg litt bedre her hvor det kan få litt mer luft og lys. Ved siden av til høyre flyttet jeg en Briza media som jeg hadde litt lenger bak. Den hadde jeg klart sette mitt opp på noen liljer, fant toppen under gresset og misstenker de aldri hadde maktet vokse gjennom gresstorven. Liljene, tror det var her jeg satte liljene som jeg hadde i potte på terrassen i fjor.

Det er vel fremfor alt de jordbærplantene som var her jeg har fjernet. Dette var ikke noen lurt sted  å ha plantene. Gresset håper jeg skaper en fin kontrast til tuja. Det blå gresset er det jeg kjøpte i stress og panikk i sommer da de skulle komme å lage et reportasje, litt vel nervøs kanskje, for jeg husket ikke ta til være på ettikketten, finner den i hvert fall ikke nå. Til venstre er den lille tua av Carex comans 'Bronze Form', jeg plukket jo opp noen av frøspirene mellom hellene på baksiden tidligere iår og satte i potte. Nå har de vokset seg til litt så jeg håper den klarer vinteren her.

Carex comans ‘Frosted curls’ satte jeg her i spissen.  Lengst ut til venstre flyttet jeg min Hakonechloa macra ‘Aureola’. Den har sett så innklemt og liten ut forran den barlinden der den stod etter innkjøp, her kan den verkligen vise opp seg. Den anemonen jeg plantet i Lunden i fjor fikk plassen i midten av det hele. Noen blomstring trenger jeg jo her fortsatt, ja altså i tillegg til liljene. Fornøyd med fornyelsen, det ser i hver fall foreløpig mye mer ryddig ut enn innen.

Det lille grønne gresset til venstre har jeg kun skrevet ‘Carex, den grönvitrandiga 2’ på ettikketten til så potta så jeg vet ikke helt hvem det er. Tiden får vise hvis den kommer igjen til neste år. Helt bakerst satte jeg ner noen små frøplanter av akleje som sto igjen på baksiden.

Nyluket og nyplantet ser det jo ganske så bra ut her og, dessuten lurer jeg på om det ikke er litt mer plass og til vårløk. (Asch, tenk at det nå langsomt begynner bli på tide å planlegge det og. ) September med kortere dager og masse jobb kommer ikke by på mange hagedager, nå må man ta de timer som blir til hjelp. Og nyte..

9 kommentarer:

Anonym sa...

Mariann;

Synd det gikk skeis med sådden din, men gress er også kjempeflott og lett å holde vedlike. Se du har flott formklipp også:-) . Tror det blir mer gress på meg til året.

Anonym sa...

Ruben;
Vissa dagar kan aldrig blir FÖR gräsliga! Mera gräs till folket!!

Ha det gott!
/Ruben

Anonym sa...

Tua;

Mange fint gresstuster :)) I like.

Mia sa...

Snäckskalsdalen;
Men jösses så häftigt och jag som just nu har fyrkantigt och rätlinjigt i mitt trägårdstänk, tyvärr funkar det inte så bra på ett berg.
Urläckert! Fullträff.
Agneta kram

Anonym sa...

Mariann har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Gresslig dag igjen..:

Her var det mange flotte gress! Hakonechloa macra ‘Aureola’ var lekkert.
Ha en fin søndag!

Anonym sa...

Nora har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Gresslig dag igjen..:

Dette ble flott, Mia!
Jeg har også kjöpt noen gress iår. Ikke så mange forelöpig, men jeg er redd at gress er på vei til å bli en ny dille:-)
Ha en fin söndag!
Klem

Anonym sa...

ulla laiho har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Gresslig dag igjen..:

Det är så fint och prydligt! Jag har funderat på att satsa lite mer på gräs - jag blir inspirerad av dina bilder.

Anonym sa...

Vivi har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Gresslig dag igjen..:

Hei Mia!
Ja, man merker at høsten er på tur og lysten til å hage er litt mindre. Jeg for min del holder bedre ut i år, enn jeg gjorde i fjor!
Nå er bestillingen av løk sendt inn, og jeg gleder meg allerede til våren!

Klem

Anonym sa...

Marit har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Gresslig dag igjen..:

Du har så mange flotte gress hos deg! Husk å nyte hagen din også, ikke bare jobb der :-)