søndag 9. september 2012

Helgen..

Idag har jeg klart mesterstykket med å slette mine kommentarer når jeg skulle slette søppelpostene. Hvordan kan man være så himla surrete på morgenen og hvorfor har ikke blogger en ANGREKNAPP!!!!

(men, nå har jeg tatt meg jobben med å lime tilbake dem fra min G-mail, hvordan det enn er, om jeg så mye mener at jeg noterer for meg selv, så liker jeg mine kommentarer!)

Men, men, etter en minst en uke fant jeg ut at jeg skulle stikke ut nesen i kjøkkenhagen. Ting tar litt tid om dagen, motivasjon er vel ikke akkurat på høygir nå som høsten er på vei og hagen blir førsømt.

Jeg har altså tomater. En av de siste gangene jeg var bak her plukket jeg vekk alle tomat tyver og blad fra plantene og det hjelpte, det og solen vi hatt siste uken ville jeg tro. Nå henger her mange modne gule tomater. Nå må vi bare huske på å få spist dem. Tror fortsatt dom klarer seg best her ute og ikke på kjøkkenbenken, de vi ikke spiser altså.

Ikke bare mine sådde gule tomater har kommet. Den stakker bortglemte tomatplanten jeg kjøpte i sluttet av mai begynner få røde tomater. Denne stakker som nesten ikke fått vann i sommer og levde en bortgjemt tilværelse bak salvian som ble så stor at jeg glemte hele planten..

Ellers så er vel potetene oppspist, bondbønnene har vi hatt til middag flere ganger, seinest i går kveld da våre gjester fikk både bondbønner, brekkbønner og gulerøtter, direkte fra hagen ner i steikgryta. Ferskere blir det vel ikke.

Til uken må vi ha noen middager med squash, må så være at bladen har litt meldugg, fruktene ser det ikke ut å være noe i veien med. Rødbetene der emot, hmm, kanskje de ikke helt fikk plass under alle store blad. Erter, bønner og sallat, vi spiser mye fra hagen. Til og med den kassen som ikke så ut til å bli noe med er nå igjengrodd. Persillen er på vei å kvele asparagusen ser det ut til og cossallaten ser ut som små tre. Jordskokken er høyre  enn jeg kan huske de noen gang men artisjokken, den har jeg avskrevet. Bær spises i alle mulige varianter.. Urtene er store, vi klarer ikke på langt nær bruke opp alt som er.

Tyttebærplantene har røde bær, men fire planter… jag enda er det ikke mange nok til å gi tilstrekkelig tyttebær til en middag…

2 kommentarer:

Marit sa...

Så søte de tyttebærplantene var! Har du kjøpt de eller har du gravd de opp i skogen? Jeg kunne godt tenke meg å ha tyttebær her. Ha en fin uke!

Ingvild sa...

Så gøy med så masse mat i hagen! Tomatene kan du lage syltetøy av. Jeg lagde ei gang cherry tomat syltetøy, og hadde i bl.a. allehånde og kanel, og det ble utrolig godt! Eller du kan lage hjemmelaget tomatsaus!