torsdag 20. september 2012

Jo ho da, den blomstrer!

Ved et mørkt hjørn i Lunden vokser det en plante som jeg nok aldri ville trodd hadde klart vinteren en gang. Tricyrtis hirta, i verkelig liv i naturen eller hva jeg skal si om det. Denne som vokste i en potte på terrassen i fjor kom aldri inn i varmen over vinteren. I stedet satte jeg den og en annen her i Lunden, med et litet, knøttelitet håp om at går det så går det.

Og det gikk! I hvert fall en vinter. Nå, mye seinere enn i fjor på terrassen skal innrømmes, så blomstrer den. Mange knopper har den og, men hvor mange som rekker blomstre er vel heller uvist..

Er den ikke fantastisk? Helt spesiell med sine prikker. Den andre jeg satte her er ikke på langt nær like kraftig, men så ble den gjemt, eller glemt kanskje, ved siden av Arisaema amurense som jeg satt rett ved siden av. For noen dager siden så det så her trist ut, hele planten har lagt seg ner.

Og da så jeg at det i hvert fall var liv i den Tricyrtis planten og. Men så liten og stusselig som den var.. Skulle vel ville si at det kun er den ene lille stengelen med blad, den lengst til høyre..

De tre andre som jeg satte på forsiden tidlig i våres har helt forsvunnet under en Tradescantia plante. Hvordan det skal gå med dem aner jeg ikke, men ute stanner de. Går det så går det.

2 kommentarer:

Marit sa...

Så flott den var! Jeg har aldri tørt å kjøpe den for jeg trodde ikke at den var herdig nok. Da skal jeg en gang prøve den jeg også :-)

Lisa sa...

Så kul att den klarade vintern! Många växter gör faktiskt det, vi är ibland för rädda för att prova. Fantastiskt vacker är den också. Nu måste du pyssla om den ordentligt så den blommar nästa år igen.

Kram, Lisa