tirsdag 7. september 2010

Hva får man ikke trykket ner i jorden på liten plass..

 vanilla tagetes

Min Fløyelsblomst ‘Vanilla’ som jeg sådde i våres har fått flyttet ner fra terrassen og over i den siste kassen jeg laget i Rosenhagen. Det ble kun to planter som spirte iår, men til gjengjeld har de vart fine hele sommeren.

Hvorfor står de her? Ja noe burde vel være i kassen i høst også. Plantet disse to og litt av Virginialeddblomsten. Den har ju ikke så voldsom kompakte røtter så det går nokk..

53 x 53 cm er jo ikke akkurat stor plass til å plante, og enda mindre når en presterer å sette så pass mye løk at det blir fullt. Må nokk så kornblomster og ringblomster her neste år, i hvert fall er det ikke plass til stauder, ikke etter lørdagens lille utflykt innom Plantasjen.. Klarte jeg gå forbi all vårløk ? – Nei! Hjemme igjen ante jeg ikke hvor jeg skal få plass med alt, men en liten tom plass var det jo..

15 Frittilaria Meleagris Mix & 2 Lilium trumpet Regale

2 Lilium asiatic Chianti & 20 Iris reticulata

20 Fritillaria Uva-vulpis & 20 Puschkinia Libanotica

Ja ha, trangt! Innrømmer at noen av småløkene også hamnet i de andre to kassene her, alle fikk helt enkel ikke plass, så skal det vel være et par krokus også.. Liljer, avstand 25 cm, hm, glem det, la seg helt enkelt ikke gjøre..

2 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Kjenner meg igjen der.. det er lett å handle når det er mye som frister. Plass finner vi nok etter hvert..men enda er det heldigvis mye flott å glede seg over utover høsten. Løkblomstene kommer alltid i jorden i siste liten, her i hagen.

krepsemor sa...

Så mye snaskens du har fått tak i da! Plass? Tja, hvem bryr seg om planteavstand? De sier jo at en skal plante tett for å unngå ugress =) I fjor kjøpte jeg Fritillaria Meleagris, blandt mange andre, men de kom ikke opp igjen i år! Er de sarte, tror du? Iris reticulata er en nydelig vårblomst! Jeg tror jeg må ha noen jeg også! Filmer om å bruke de til konfirmasjonsbordet om et par år! Så flott trompetlilje! Blir helt "dårlig", jeg =)