søndag 1. august 2010

Enda en helg i hagen..

Helgen har igjen tilbrakts i sin helthet i hagen, etter første uke på jobb etter ferien. En av de kosligeste blikkfangen nå er denne dagliljen som har slått ut på baksiden. Jeg kjøpte flere ifjor og satt i de to kassene inntil gangen, i den ene kassen nærmest trappen er det fullt med knopp men i den andre, den borteste nærmest kjøkkenhagen ser jeg ikke en eneste liten knopp. Pussig, for begge er behandlet likt ( og begge har to sekker med hestemøkk i bunn)..

Den andre dagliljen her, en Fulva?? er fra mitt foreldrehjem. Den har stått på samme plass, på hjørnet mot garasjet, i beddet som deler av Trattorian med Rosenhagen. Nå var den blitt omfangsrik, på tok for stor for min lille hage, men med kun en eneste blomsterstengel, den er til gjenngjeld så pass høy at jeg må stå på tærne for å kunne fotografere den ovenifra. Står  jeg normalt oppreist ser jeg den kun fra siden..

Det eneste positive med alt regn som kommer er at jeg kan flytte og plantere til og med nå, midt i sommeren.. Irritert som jeg var over den store dagliljen har jeg nå gravt opp mesteparten og satt bakerst i beddet. (Da oppdaget jeg også noen av mine liljer som jeg trodde var vekk..). Dette førte til en større ommøblering, og flere steiner til muren slik at beddet ble litt høyre. Mye av Astilben og Irisen fikk flytte over til bak mine roser, iår blir det mer og mer bak dem, rosene, det er så tomt når de ikke blomstrer..  Dessuten så hadde jeg plantet en hvit storklokke i bakerste kassen på hjørnet av baksidan, den passet ikke særlig godt med den knall oransje fargen på Lychnis så den flyttet jeg hit, sammen med en blå jeg fant på forsiden..

Den Grekvädden blir jeg også nødt til å få gjort noe med til høsten. Når jeg henger vasken ute så lever den et farlig liv, den er simpelten for høy til å være under tørkestativet.

For høy er også denne rosarøde riddarsporren som jeg har planterte på fremsiden forrige sommer. En eneste stengel kommer opp iår og blomstrene er så store og tunge at jeg ble nødt til binde den opp mot en høy kjepp, ikke pent men nødvendig.. Blomsten er jo så flott at jeg vil se den.

Her nederst i venstre hjørn av stuadetrappa ryddet jeg vekk noen planter i går, da fant jeg også frem til noen liljer, som den gule med prikker. Til tross for at jeg fjernet en del hvit astilbe ser det fortsatt relativ tilgrodd ut.. Trenger kanskje ikke ha tre røde astilbe heller på den lille flekken.. sommeren er ikke slutt enda så mye kan fortsatt skje..

 

Jeg er bestandig like spent hvert eneste år, spent på hva som overlevt en vinter her oppe. Jeg planter og ikke alt kommer igjen. Men først kom den rosa Veronica og nå kommer også den blå ved siden av.. Nå spaner jeg etter en liten rød og jeg tror jeg funnet den, men den blomstrer ikke enda..

Annet som har overlevd er Ormroten og Fjärilsbusken, Buddleia. De vokser litt hulter og bulter, lurte på å binde de opp men fant ut at jeg likte dette vilde utseendet..

Rufset og vilt ser det ut i den her kassen etter at jeg fjernet både den hvite storklokken og en alunrot som sto her. Flyttet en rød astilbe hit i stedet, og en blåsvingel, og nå får vel de fire Tvetann, Lamium, god plass att spre seg. ..

Baksiden jag, her har jeg den lille( meget lille! ) samling jeg har av Hosta.  Nå begynner de å blomstre, da skjønner jeg godt hvorfor de blir kallt bladlilja, blomstrene er jo like flotte som dem på dagliljan..

Hmm.. var det jeg som skulle ta en liten pause fra hagearbeid ??

5 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Litt av en "ommøblering" du har foretatt. Håper du og plantene blir fornøyde. Det er mange og vakre.

Ang. problemer med kommentarer osv, så er jeg livredd at det skal komme virus eller annet herk på bøloggen min. Lotta og Hasse i ABC hos Petunia har måtte opprette nye blogger på grunn av en infiltrering av noe slag.
Jeg har spurt om hva som har skjedd, venter på svar.
Går det ann å ha en back up av bloggen f.eks. på en ekstern harddisk? Tør ikke tenke tanken på om min skulle bli ødelagt.
Krysser fingrene for at jeg får være i fred ;:OD)

Tove sa...

Flott og frodig hos deg. Delig med en helg i hagen etter ei uke på jobb ;-) Det høres ut som du har fått gjort masse.

Bea sa...

Hej!
Så du har börjat jobba igen efter semestern och orkar ta dig an trädgården i veckoslutet ändå ;)
Nej, men det är ju en avkoppling och inget gym behövs när man får gräva och flytta om i rabatterna.
Så vackra Dagliljor!
Du har så enormt mycket växter med vackra blommor och förundras över din artrikedom och du skriver - lilla hagen. Den är väl inte så liten!?
Tack för alla inspirationsbilder från din trädgård du bjuder på!
Kram /Bea

Mariann sa...

Så mye flott du har, virkelig frodig. Flotte dagliljer og veronica. Mange hosta har vakre blomster, nydelige bilder.

Litt av en forskjell når vi ser på månedsbildene i forrige innlegg.

IngunnBW sa...

Nydelig! Å, jeg savner ormeroten min :) De høyeste riddersporene ha rjeg gitt bort, de var aldeles for store og brakk for et godt ord. Nå kjøper jeg typen 'Galahad', den blir ca meteren og passer bedre inn i bedene mine. Veronica er en elskplante, klarer meg ikke uten :) De står også lenge i blomst.