onsdag 2. mai 2012

Kveldens lille innsats..

Tiden strekker helt enkelt ikke bestandig til når man jobber og man kun har kvelden igjen. Idag har det vart så varmt og godt at pausen etter jobb ble lenger en planlagt og innsatsen begynnte seint, men nå er det gjort.

Etter mye tenking, frem og tilbake, kom jeg på at jeg kunne lage en liten ramme av plank rundt kirsebærtre slik at det ikke får jord over stammen nederst når jeg vil fylle opp kassen. Tror dette skal fungere. Hvis jeg sen fyller opp innsiden, inntil stammen med litt større stein så burde jeg sikre at det ikke blir for mye jord i den lille firkanten.

De jordbærplanter som var her gravde jeg opp og plantet på ny etter at jeg først fyllet opp med noen bøtter kompost og siden plantejord. Regner med at hvitløken tåler litt påfyll av jord så den fikk være i fred. Nå får jeg dessuten plass med noe fler grønnsaksfrø. Det gule bringebærskuddet jeg hadde i det ene hjørnet fjernet jeg, bringebær vil vel helst ha sur jord, jordbær og kirsebæret vil ha kalk, tror jeg i hvert fall..

Jeg fikk også satt på den siste siden på kassen, måtte dra rips pisken litt mot midten for å få dit den planken men jeg regner med det går bra. Nå står jeg igjen med en liten glipe på 1 cm mellom begge langsider på kassene, akkurat passe for snegler dessværre. Denne må jeg fylle opp med sement i løpet av sommeren.

Ripsen blomstrer forresten nå. Utrolig hvor sjappt buskene av ribes kommer med blad og blomster på våren. Idag begynnte dessuten morelltre komme med de første to-tre blomster.  Nu venter noen lange herlige hagekvelder frem mot midsommer. Håper det blir fler slike dager som disse.

9 kommentarer:

Kristin Aurdal sa...

Så smart å legge stein rundt stammen. dette skal jeg huske på ved en passende anledning :-)
I tillegg til smart, så ble det pent også.

Marit sa...

Du er et oppkomme av ideer og energi! Det ble virkelig flott med rammen rundt og steinene.

Helene Orskaug sa...

Så lurt å gjøre det sånn!
Det kommer til å bli fint når det gror til:o)

Heleneklem

Liza sa...

Smart løsning til kisebærtreet:)
Skal vi diskutere jvem som er ivrig her, så kan jeg fortelle deg at jeg er på laaangt nær så ivrig som du er, men du er en en fin pådriver og inspirator:) Jeg har bare tre brett til med spirer inne som venter på å komme ut, jeg har klart å ta knekken på mangolden, sitron chillien og de første squash, erte og bønneplantene. Fått meg en ny hoya i dag en Hoya Linearis.

Klem
Liza

Bille sa...

Super løsning på det med treet! Og pent ble det også! Du er flink, selv når tiden ikke strekker til! :D

Linda sa...

Super fint:)

Turid sa...

Synes du er riktig flink og oppfinnsom. Fint ble det. Det med tid er et evig problem for ekstreme hagere. Jeg har egentlig ikke tid til å jobbe nå, men akk trenger penger til neste de hageproskjektene, å litt mat da. Ja, også betale regninger.
Ha fine vårdager i hagen, klem.

Mari Anne sa...

De fleste av oss opplever vel at tiden ikke strekker til på denne tiden av året, men med så mye du gjør synes jeg ikke så veldig synd på deg. Det nærmest freser rundt deg.

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Du ser ut til å utnytte tiden godt i alle fall..hehe!!! Her spretter det ene prosjektet fram etter det andre. Det er verre når en blir helt handlingslammet, som jeg føler meg nå, og bare virrer rundt og vips så er det sene kvelden....