torsdag 23. august 2012

Nye espalier gir plass til fler Clematis

I midten, rett bak rosen ‘Bella Rosa’ plantet jeg Clematis ‘Propertius’. Dette skal være en tidligblomstrende, rosa Clematis, ca 2 meter høy. Tenkte den kunne passe bra i midten. Kjøpe Clematis på denne tiden byr på en trist syn ved planting men man kan jo håpe på blomsterprakt til neste år.
På høyre side satte jeg Clematis ‘Forever friends’ (‘Zofofri’), en hvitblomstrende clematis i Jack manii gruppen. Den blomstrer altså på seinsommeren. Hvit Clematis har jeg ikke mange av så det passer nok bra her på baksiden. Seinblomstrende som den er så var det noen blomster på den ved innkjøp (i mandags…) men de er nesten avblomstret nå.
Den siste, Clematis alpina ‘Pink flamenco’ plantet jeg ved det siste påbygget av espalierene i Lunden. Her er ikke så mye sol som det ser ut som, solen er vel fremme akkurat på de seine ettermiddagstimer. Denne rosablomstrende, ca 2 meter høye Clematisen skal blomstre om våren er det tenkt. Og ved Lunden har jeg jo mest seinblomstrende Clematis så det passer meg godt.
Ja, så ble det tre til altså. Hvor mange nye har jeg egentlig satt iår? ca 10? jeg får ha en liten opptelling tror jeg til høsten..

1 kommentar:

Stephanie sa...

Love the varieties! They differ a little from each other but still as pretty.