fredag 31. august 2012

Et sorgens kapittel..

Så brutal, lurer egentlig på hvordan jeg klarte det etter så mange år, men nå er det gjort. No way back, så å si. Jeg har fjernet kaprifolen som pleide vokse på en espalier her. Den har sikkert væt her i 14-15 år, men hver august får den meldugg og alle blad faller av, ikke har den velat blomstre heller noe særlig. Det skyldes kanskje de harde meldugg attakkene eller takutspringet, hva vet jeg..

(bilde fra i mandags før jeg fjernet kapriofolen..)

Nå i sluttet av august vil jeg så gjerne få ryddet opp litt etter sommeren. Jeg vet da at sommeren ikke er helt over men jeg har funnet ut jeg har litt vel mange potter ute. Derfor, nå som kaprifolen er vekk, tok jeg og plantet den andre honningsbusken her inntil veggen og. Faktisk fikk jeg tømt en krukke til, den andre blå med den lille gojabærplanten i. Goja’n satte jeg inntil veggen til høyre om phlox,en men den er så liten at det nesten ikke synes.

Denne uken, med jobb og slik, har det ikke blitt så mange timer ute i hagen, men jeg har tatt en time hver kveld i hvert fall, minst.. Tenkte det var greit å begynne i et hjørne så det fikk bli baksiden. Så godt det føles når man fått klippet vekk, renset bedd, fyllt opp med kompost etter en velbehøvlig luking… En av kassene bak, min surjordskasse, viser imponerende størrelse på anemonene. Imponerende, det er vel normal størrelse ville jeg tro men hos meg har de hittils vært mye mindre. Jeg var litt urolig at de ikke skulle finne plass i det hele tatt men den har fint vokset opp gjennom rhododendron. Tujaplanten på hjørnet har også tatt seg opp. Denne flyttet jeg til baksiden når jeg laget beddet, etter det var den så liten. Nå får jeg håpe den ikke blir for stor.

Jeg har faktisk klippet tilbake Buddleja busken men den er fortsatt voldsomt stor. Jeg som strevet med å få den gjennom første vinteren, nå er den litt stor for baksiden. Men nå som den blomstret så lenge at de første blomstrene vissnet, syntes jeg at jeg kunne kutte greinene tilbake. Blodormroten ved siden av har frøsått seg på flere steder, dem har jeg ikke luket bort. Jeg vil gjerne ha noen fler av den…

Inntil husveggen burde jeg forresten få plass nå med noen fler vårløk, og liljer, det må jeg huske på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lisa har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Et sorgens kapittel..:

Det är aldrig kul att ta bort växter, men om de inte mår bra så... Du hittar säkert någon bättre plats för en kaprifol!
En timmes jobb ute varje kväll är ju jättebra! Vi har tyvärr fortfarande mygg som görstör kvällarna, men de är inte lika många nu. Gissa vem som är liggamdes igen... Jodå, dunderförkyld och lite febrig. Så typiskt när man rest till varmare länder : ( Nåväl, det blir bättre sen...

Kram, Lisa

Anonym sa...

Marit har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Et sorgens kapittel..:

Noen ganger så må en bare ta saksen fatt dessverre. Synd med din store kaprifol, men jeg kjenner til problemet. Meldugg er noe herk!
Ha en fin helg :-)