lørdag 7. april 2012

Så på friland i April..

Det tør jeg love at jeg ikke har noen verdens planer om å gjøre enda. Fast det er klart, vi har noen uker igjen av april måned. Jeg hadde ikke briller på min handletur idag og klarte ikke leses så nøye.. trodde kanskje jeg kunne forkultivere disse frøene også inne men nå er jeg ikke så sikker lenger..

Kaldt, kaldere, kaldest (sier man slik forresten..??,,) Skal jeg vente på go’været så kommer jeg aldri forover. Til uken er det bare minusgrader og snø så langt øyet når på Yr.no. Må så være at jorden er varm, lukker og god under plastikken, jeg må nok vente litt til.. Men snekringen, den kan ikke vente lenger skal jeg komme i mål..

All ære til sement men nå blir det plank øverst mot solbærhekken. Den bakre støpte kanten må neste få bestemme høyden så jeg må nok røre mer sement utover våren/ sommeren, men legger jeg svart plastikk i forkant så kan jeg like vel fylle opp med jord og plante før det er ferdig..

Faktisk fungerer det og som en forskaling i bakkant hvilket trengs for nivåforskjellen er ganske stor. Laget like så godt fire rom da det er slik som jeg en gang laget sementkantene. De stakker Rabarbra i forkant får være der de er, jeg må ha noe å gå på her bak for å komme til..

Komme til ja, det skal plantes jordbær igjen for hundreørtende gang. Der hvor Jostabæren var plantert har jeg også laget en liten kasse, tre planker høy faktisk for ellers var bakken helt i skymunden for kassene rundt om..

Her har jeg også planer om å sette jordbær. Jeg savner så mine planter som jeg tidligere hadde i terrassene og de jeg har har jo disse evinnerlige små hvite fly igjen. Blir visst aldri kvitt dem! og nå har jeg jo til og med satt hvitløk mellom plantene..

Nå er ikke min hukommelse den beste for jeg ser at jeg satt jordbær rundt kirsebærtre i stedet for rabarbra, med hvitløk, med hvite fly.. Egentlig burde jeg vel ha satset på nye friske planter men det er litt for seint her nå..

Tilbake til snekrehjørnet. Jeg sparte den lille kassen jeg laget i fjor. Da hadde jeg erter i den, det fungerte bra til tross for den litt lavere plasseringen. Nå er dette jo sørsiden av kassene. En plass til jordbær eller bondebønner kanskje, eller rent ut av løpstikke hvis frøene nå tar seg? Godt jeg kan tenke i noen uker til..

Men når en ser på bærbuskene virker ikke våren så langt unna, stikkelsbærbuskene er snart grønne.. Men bærbuskene pleier bestandig være litt tidig ute..

Under stikkelsbæret blomstrer disse vårløker. Husker ikke navnet i farten men dom er litt morsomme synes jeg for jeg vet aldri helt hvor de kommer opp. Mauren har en tendens til å spre dem har jeg lest og det er da virkelig sant, hos meg kommer de litt overalt hvert år..

Påskeaften, tidlig påske iår, får trøste meg med det og gi meg til tåls et par uker til.. Nå mangler jeg vel strengt tatt kun poteter forresten, så har jeg alt utsæde i boks. Og,som vanlig har jeg mer frø og sådder en jeg kommer få plass med..

11 kommentarer:

Nora sa...

Du verden så flittig du er! Blir jo kjempefint dette!

Fortsatt god påske (håper du får litt mildere vär resten av påsken)

Vivishagerom sa...

Her var hele kjøkkenhagen klar, ser jeg. Den er så flott og jeg gleder meg til å følge med ettersom alt det spiselige gror!

Ha en fin påskeaften!

Anonym sa...

Så effektiv! Og flink.

Er de små gule Gagea lutea?

Mvh UnaCita

Lisa sa...

De där små gula har jag också några av, men mest blå. De är så söta! Att det är myror som sprider dem visste jag inte. Här finns gott om myror så...
Du är själv flitig som en myra med alla dina lådor. Det kommer att växa som attans hos dig i år!
Så var det det där med glasögon. Jag har funderat på att alltid ha med ett förstoringsglas. Köpa proggressiva? NEEEJ, inte än!

Kram, Lisa

Mia sa...

Vad fina och bra lådor du har fixat...flitigt! Visst är det kul med nya planer inför våren och sommaren...man längtar tills man kan sätta igång med allt. Vi har fått snö igen efter flera veckor utan när man började tro att våren var på väg...
kram

Marit sa...

Jeg bli bare mer og mer imponert over alt du gjør i hagen! Det blir nok en tidlig avling hos deg i år. Yr sine varsel til uken er ikke festlig nei, så det kommer nok mere snø :-(

krepsemor sa...

Så dyktig og kreativ du er, Mia! Jeg blir stadig imponert over din snekring og planlegging, og syns ikke det er rart at du iblant ikke husker hvor du satte ting :) Jeg ser at du er klar for våren, og håper virkelig ikke det kommer mer snø nå! Krysser fingrene :)
Ønsker deg fortsatt god påske!

Emelie sa...

Ja, alltid har man mer sådder och frön än man får plats med! Ibland så hoppas jag nästan på att misslyckas med vissa sådder, så att jag inte ska måsta välja bort något :)
Angående blodörten, jag sådde den för ett par veckor sedan och den har inte grott än. Men enligt fröpåsen så tar den ca 1-18 (!) månader på sej att gro. Man får nog ha lite is i magen... :)
Ha det fint! :)

Mari Anne sa...

Klart du kan forkultivere salaten. Det gjelder bare å huske på å så i flere omganger slik at man har salat hele sesongen. Det glemmer jeg alltid. Det høres ut som om du er i rute med våronna, og det må da kjennes godt.

Mia sa...

Så flink du er! Lenge siden jeg hadde en kjøkkenhage, nå vokser det bare ugrass der...
Ha en flott vår og kos deg med hagearbeidet!
Mia

Unknown sa...

synes du har så mange fine lådor/opphøyde bed! og så fint at bedene er i litt ulike nivåer- det er nok en ide jeg må sno:) Ha en skikkelig fin kveld:)