onsdag 28. desember 2011

Samplanting for kjøkkenhagen og roser..

Hvis jeg satser på noen tomatplanter inntil husveggen under kjøkkenvindu til sommeren burde jeg også sette noen bønner der, rundt føttene til plantene kan jeg så litt persille og noen ringblomster, det burde gjøre susen for tomaten. Husker jeg sen å vanne med litt nesselvann er det et ekstra pluss. Men erter må jeg ikke finne på å ha i nærheten, ikke poteter heller men det er vel ikke noen risiko for det..
Hvis jeg i tillegg satser på en varm sommer (finnes det?) så skulle jeg kunne sette en eller annen tomatplante mellom løken og gulerøttene også. En salvieplante hører så definitiv til, og bakerst en maisplante eller to.. dessværre skal jeg ikke sette mine bondbønner her, synd, for jeg hadde heller hatt dem enn mais…
En og annen maisplante skal også fungere sammen med poteter og erter, men dillen, hvordan den skal klare seg under det høye potetgresset aner jeg ikke. Det samme gjelder vel salaten som også skal trives der. Men noen få selleristilker og ringblomster burde kanskje gå. Så lenge jeg husker å holde kålen vekk og squash og tomater så får jeg være fornøyd.. men uansett må dette være forbeholdt sein potet for det blir ikke lett å få tatt opp den tidlige hvis det er en masse andre røtter i veien.. Her kan jeg faktisk også sette mine bondbønner i stedet for mais, tjo ho!!
Asparagus skal også kunne planteres sammen med tomater og persille. Men nå tror jeg jo ikke mine asparagus kommer å være særlig storvokste i løpet av kommende sommer. Hvis frøene kommer frem i posten  og hvis de faktisk gror så blir det vel en relativ sein utplantering på dem.
Agurker kan jeg sette sammen med squash ved erter og bønner. Får jeg plass kan man også slenge ut noen dillfrø og også rødbeter liker seg her. Ved agurker skal jeg også kunne ha salat. Lurer på om det ikke blir det også under kjøkkenvindu, men hvordan går det med agurker og tomat så nære? De kommer i hvert fall stå langt unden potetene med en slik plantering.. Uansett, salaten kan også såes innemellom jordbærplantene, og der har jeg alle rede satt hvitløk..
Pasternakken skaper litt mer problem men den vil helst vokse der det ikke var erter år før. Kanskje må jeg bytte ut noen gulerøtter mot disse… men det skal så absolutt ikke være sammen med purre!
Spinaten kan jeg så rundt rosenbuskene, kanskje både i pergolan og lunden, i hvert fall skal jeg hive ut noen frø i rosenhagen. Sammen med litt gressløk ser det kanskje pent ut også. Gressløken skal kunne holde svartflekksyken i sjakk. Litt kjerringrokk sparyet over det hele skader nok ikke det heller. Kallt kaffe skal også kunne holde dem vekk men nå har jeg så mye kaffesump rundt røttene at det sikkert råder en viss fare for nikitnforgifting om jeg har på mer. Hvitløk selvfølgelig, mendet tror jeg meg huske jeg alle rede har satt. Like godt som lavendel skal også Salvie være et godt følge til roser, det holder angivelig bladlusen vekk. At Tagetes fungerer bra mot nematoder vet jeg jo men disse tiltrekker seg også snegler, vil jeg det? Nei, jeg får saste på mattram i stedet.
Hva så med artisjokken, svartroten og det andre jeg vil ha i kjøkkenhagen. Et står i hvert fall klart for meg nå, ser ikke ut til at jeg kommer utenom sukkermais til sommeren og jeg skal helt klart satse mer på salvie!
Jeg må nok innrømme at jeg føler meg litt usikker på dette med samplanting. Gjelder å huske alt dette til våren.. det er tross alt en hel vinter forran meg først..

11 kommentarer:

Helens trädgård sa...

ja, nu startar vi snart upp lysrören och frösår massor av frön så det finns gott om plantor till våren :=)

Använder lysrör som heter Philips TLD 840 eller OSRAM 965 (36W)
Hur många lysrör beror oftast på hur bred hyllan är. Bästa ljuset blir det med 2 lysrör som bör hänga ca. 10-15cm. ovanför plantorna.

Mina lysrör hänger i kedjor så jag kan ändra avståndet allt efter det att plantorna växer.
Avståndet mellan hyllorna bör vara lite större så att plantor och lysrör får gott om plats. Kanske du kan ordna så att hyllorna är lösa och kan flyttas i höjd.

Ha det gott!

Mari Anne sa...

Du ser ut til å være godt i gang med planleggingen. Hos meg blir det som regel avgjort når jeg står med plantene på spaden.

Marit sa...

Jeg er imponert over dine planlegginger. Det må være moro å se din kjøkkenhage. Håper du finner ut av alt du skal så. Jeg har nok med å finne ut hvilke stauder jeg skal så til neste år. Grønnsaker er jeg ingen ekspert på.

Vivishagerom sa...

Virkelig imponert over deg, Mia. Jeg er også av den typen som bestemmer der og da, men etter på skjønner jeg at planlegging hadde vært tingen.
Mye spennende du planlegger og ha sammen.

Gudrun sa...

Hej Mia!
Önskar dig ett Gott Nytt År. Hoppas att det kommer att ge dig goda skördar.
Kram

krepsemor sa...

Hvilken herlig resonnering, Mia :) Planlegging er viktig, nesten halve jobben vel? Jeg får arbeidslyst av din iver, og tenk om denne vinteren kunne gått litt fortere? Eller kanskje ikke, for jeg skal jo ha konfirmasjon til våren!
Godt Nytt År til deg!

Gunilla sa...

Ja nu börjar det roliga.
Frösådderna.
Jag fick fröer från Tjeckien idag, det skall bli spännande att se hur det lyckas.
Längtan blir bara större för varje dag som går och jag hoppas att vintern går fort.
Vi har inte fått någon snö ännu så jag håller tummarna att inte kylan blir så långvarig . Den kommer har metrologerna lovat. Men jag önskar att vi får lite lagom med snö så att inte växterna far så illa.

Önskar dig en fin avslutning på det gamla året och ett riktigt Gott Nytt År.

Gunilla

hagetante sa...

Hei Mia, jeg ga deg feil dose på aske i hagen. Det skal være 3 liter pr 10 kvm. 10 tallet falt ut i min kommentar. hilsen hagetante.

Linda sa...

En herlig planlegging, og planlegging av denne sort skal man ikke undervurdere, for med hjelp av gode naboer kan det bli et bedre resultat:)

Bea sa...

Hej!
Oj, så du är igång redan med sådder!
Vet du, jag blir lika glad varje gång du visar dina blåa vackra odlingslådor och visst ger det ett sug i så-tarmen :)
Tack för året som snart är till ända!
Ser framemot ett nytt odlings-år med dig och din blogg!
GOTT NYTT ÅR! /Bea

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Oj vilka planer! :) Tipset med persilja och ringblommor till tomaterna måste jag nog prova. De var verkligen under all kritik i år. Fast det kanske mest berodde på att de hade för små krukor... :(
Tack för såinspirationen!
Gott Nytt år!
Kramar!