onsdag 7. desember 2011

Salix caprea pendula, funderinger…

Gjennom hele sommeren iår har jeg nytet synet av planteringene på baksiden. Særlig denne store kassen som har fungert som et frodig innslag fra tidlig vår til sein høst, ja i hvert fall frem til oktober. Til venstre i bildet, nærmest espalieret er en hengeselje, den flyttet jeg hit i forrige sommer da jeg laget beddet. Tidligere har den jo fått stått i en stor kasse på terrassen og fungert som tuntre.

Nå ikveld er det vel omtrent det eneste som synes av den praktfulle frodigheten. Kronen har jeg klippt litt tilbake, pleier å ta noen greiner hver høst.  Jeg hadde håpet og trodd att selve kronen med hjelp av litt klipp skulle komme høyere og høyere opp men hittills har det kun resultert i en bredere vokst..

Slik er det, hvert eneste år er det et bedd som man er ekstra fornøyd med. Nå går jeg smått i planer om å få meg en liten rød viftelønn, eneste plassen jeg kan finne hvor den skulle kunne plantes er dessværre akkurat her hvor hengeseljen er. Vet bare ikke helt om jeg har hjerte å flytte på den igjen.. Godt jeg har en hel vinter på å bestemme meg..

Jeg er ikke så sikker på om det er tre i seg selv jeg liker så godt eller om det er den høyden den byr på som tiltaler meg mest, rent bortsett fra våren, da den kommer så tidlig med herlig, saftgrønne knopper..

Hm, jeg får vel velge, hva er viktigst? grønnt om våren eller flotte høstfarger?

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Hej Mia.

Hängsälgen är riktigt fin.

Vi har ett som är 10 år gammalt och har vuxit sig riktigt högt.ca 2,5 m och minst lika brett.
Vi klipper bara bort det som är dött och de grenar som växer lite fel.
Så nu har den fått ett riktigt stort "fågelbo" ovan stammen och högst upp så växer grenarna ut och hänger ner till marken.




Ha de gott

Gunilla

Marit sa...

Den hengeseljen er så fin, men det er også de små viftelønnene. Vanskelig å velge ja. Min hengeselje ble tatt av takraset sist vinter, og jeg savner den når jeg ser ditt bilde. Er det ikke noe annet du kan ta bort? ;-) Forstår din frustrasjon over liten hage når en må ta sånne valg.

Turid sa...

Hengeseljen var så fin med snøen på. Jeg er blitt så glad i trær. de gir hagen liv om vinteren også. Men dillemmaet er vanskelig, viftelønner er også vakre.

Stephanie sa...

Mia, wonderful plants you had in the garden. But I am sure come Spring, you re-create a another beautiful garden again. And I have always love the little shrubs in your garden. They are marvellous. Btw, your Google translate is not working today.

Gentiana nivalis sa...

For en kontrast mellom sommerbildene og vinterbildene! Jeg tror kanskje jeg syns hengeselja er finest av de to trærne om vinteren. Viftelønna har vel ikke så fin form på greiner og stamme?
Kanskje du kommer på en annen plass til viftelønna i løpet av vinteren :-).