lørdag 17. desember 2011

Gress eller ikke gress,..

Molina caerulea ‘Variegata’, gresset fra sommeren 2010, som jeg da hadde plantert i en kasseroll ved dammen, ville seg ikke riktig etter en vinter i boden. Det var knappest å forvente heller..

Men ettersom jeg fant ut etter hvert at det fortsatt var liv i planten likevel etter en tynende tilværelse i den lille potten utenfor døren så plantet jeg den ut i staudetrappa på seinsommeren og der begynnte den jo faktisk å ta seg.

Men det helt store rakk den aldri bli iår og jeg er usikker på om den overvintrer her ut også. Gress i det hele tatt synes jeg er litt vanskelig å få over vinteren. Mange vi lha betraklig mildere temperaturer enn det jeg kan tilby i min hage..

Så nå i desember sitter jeg nå og lurer på om jeg skal satse på nye gressplanter til neste år eller om jeg ska la det være.. men jeg tror nok det blir noen like vel.. men skal jeg telle vekk momsen på frø som bestilles fra england eller blir den inkludert i den 200 Nkr som jeg kan ta inn tollfritt, det lurer nå jeg på…

7 kommentarer:

Marit sa...

Momsen er inkluderti når du bestiller for inntil 200 Nkr. Er beløpet over 200 kr må du betale moms av det overskytende beløpet + tollbehandlingsgebyr. Det lønner seg ikke...

Du har så mange fine gress. Dessverre er de lite herdige her ja. Det eneste jeg har sådd som lever bra er Festuca. De tåler omtrent alt... Ha en fin lørdagskveld!

Helena sa...

Du har så många gräs sorter men det är klart du ska ha fler :D
KRAM från mig!

Mine bilder - Vivishagerom sa...

Gress er jo flott! Spennende å følge med om det blir mer gress på deg.
Ønsker deg en fin 4.søndag i advent. Klem

Mari Anne sa...

Jeg sitter også med regnestykker hvor fasiten er 200,-. Ikke over, men så nær som overhodet mulig. Av og til blir det 400,- men for all del, aldri 300,-

Helens trädgård sa...

Vackert gräs är det och klart du ska pröva fler gånger att plantera ner det i din trädgård.
Till slut hittar du den rätta platsen och gräset växer och treivs :=)

Önskar dig en härlig fjärde Advent!

Unknown sa...

Lurer på om jeg har lest de reglene på impecta sine sider?? Ellers så blir det jo spennende å se om gresset overlever:) Jeg er fan av gress, men har ikke hatt det så mye før:) kanskje på tide å prøve:)
God jul:)
Maria:)

Turid sa...

Så fint med gress, men det dør som regel om vinteren her også. Det varige "gressinnslaget" i bedene blit sibiriristuene. Ha ei fin siste adventsuke.