torsdag 1. desember 2011

Bambus

Jeg har bestandig ønsket meg en bambus i hagen, iår er den på plass. Men jeg aner lite om stell av den. Borde den bindes opp i løpet av vinteren eller er den slik at den skjyter ny vekst fra roten hvert år?

Selve planten satte jeg først ner i plen når jeg kjøpte den men da jeg i høst kom over noen litt større steiner igjen hevet jeg det lille beddet i hjørnet med dem slik at bambusen og gressplantene nå står ca 15-20 cm over bakken. Håper det forhindrer at røttene blir stående med for mye fukt.

Hvem sort dette er har jeg ingen aning om da jeg dessværre atter en gang klarte få med meg den planten hjem som ikke hadde noen etikkett (sabla irriterrandes..) men jeg tror kanskje det er en Fargesia murielae. Litt trist når jeg ikke vet hva det er for det er litt vanskelig å bedømme herdighet. Men slik jeg førstått etter litt søking og lesing på nett så skal bambus være herdig her i H4. (Dessuten fant jeg en kommetar om at også denne liker bananskall så familien kommer vel se ut som aper til neste sommer…)

Idag, første desember, ser den nesten like grønn ut som den gjorde i somres, til tross for at alle de andre plantene i stort sett vissnet vekk. Når det var kaldere i november ble tonen en aning gulere.

Grønnere eller ikke, bakken under bambusplanten viser til et stort antall vissnete blad.

5 kommentarer:

Marit sa...

Jeg kjøpte også bambus i fjor vår og var veldig spent på om den overlevde. I vinter frøys den helt ned, men kom igjen fra rota nå i vår. Så din klarer seg sikkert hos deg også :-)

Unknown sa...

Vi plantet bambus hos mine foreldre for mange år siden og den har bare fått stå slik den er over vinteren. Tror det er H3/4 her. Grønn om vinteren, men bladene krummer seg litt i kulda. Plantet to i kolonien, der klarte de seg helt til vinteren 2009, da døde den ene. Vet ikke hvorfor,men dau var den gitt:)

Hilde sa...

Jeg har vel sagt det før, Mia, men hagen din er så innholdsrik med virkelig mange spennende planter :)

Bambusen var kjempefin!!

Mari Anne sa...

Det kan godt være at dette er en Fargesia murielae. I sortslista er den oppført som . Offisielt skal den hete Gulrørgress på norsk. Hvis man skal stole på sortslista har den en herdighet på H5-6. Min overlever, men er ikke veldig fin. Den skal ha fuktig jord, gjerne ved vann, det er antagelig haken hos meg. Den står veldig tørt. Lykke til, du har så mye annet fint at om den går med er det vel egentlig ingen krise. ; )

Mari Anne sa...

Ops navnet falt ut:

I sortslista er den oppført som Thamnocalamus sparhaceus.

De lærde er ikke helt enige på det punktet.