tirsdag 27. desember 2011

Miscanthus sinensis

Idag oppdaget jeg at min Miscanthus har noe som kan ligne på frø der den står litt beskyttet inntil husveggen. Jeg plukket av noen, kanskje er de spiredyktige? Koster i hvert fall så lite å forsøke så nå sparer jeg dem til over nyttår så får jeg se..

Ikke det at jeg plukket så mange men det finnes jo fortsatt flere der ute å hente inn. Jeg tror kanskje at disse propellene betyr at de er modne og kan flyge av gårde.

Selve gressplanten byr vel eller på en nok så trist syn der det står. Her inntil husveggen vil liksom ikke snøen helt legge seg så jeg har vart ute å måket over litt igjen. Snøen skal vel kunne beskytte plantene litt, eller?

Det typiske med meg og dagboksnotater om sommeren er at det skal gå så fort, det er alldeles for mye å skrive om. Selvfølgelig skrev jeg ‘elefantgress’, nå hadde jeg jo to planter, så jeg er ikke sikker på om dette er Miscanthus sinensis ‘Rotsilber’ eller ‘Gracilimus’..

‘Rotsilber’, ser jeg på bildesøk, har disse hvite striper på bladen og ‘Gracilimus’ ser ut til å være helgrønne men jeg fant ingen gode nærbilder..

Tydelig trøttnet jeg selv også på å fota gresset den 1.12, før frøvippa helt slått ut, for etter dette har jeg ikke mer å vise til.. Gav vel opp ventingen etter snøen kom..

Men, nå har jeg altså samlet litt frø igjen ...

8 kommentarer:

Unknown sa...

Det er jo så ekstra gøy hvis en får det til å spire med egenplukkede frø.
Lykke til jeg håper du får de til å gro.
Klem fra Marit.

krepsemor sa...

Så spennende med gressfrø! De ser absolutt modne ut, så bare å så :) Tusen takk for trøstende ord på bloggen min, Mia! Varm klem til deg!

Vivishagerom sa...

Så flott gress! Håper virkelig du får dem til. Blir spennende!

Helena sa...

Lycka till med sådden!
Det är många som får hem frököp nu jag blir allt lite festad jag oxå.
KRAM från mig!

Linda sa...

Spennede med selvsankede frø:) Og nydelig er dette gresset om vinteren også:) Nå er det myyye å glede seg til fremover:) Herlig

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Lycka till med sådden!
Vattnade idag frösådderna från förra året. De står ute i en kallbänk. En del av dem har börjat gro. Hoppas vi slipper riktigt sträng kyla i vinter.
Birgitta

Gunilla sa...

Kanske de gror du får hoppas så du får nya plantor.

Här har vi ingen snö kvar allt har töat bort.

Hoppas bara att inte kylan kommer de har utlovat kallare till helgen.
Så nu gäller det att växterna håller sig nere i jorden.

Ha det gott
Gunilla

Torill sa...

Skal det bli nye planter er i alle fall frøa hamna i rette hender !! Lukke til.