søndag 11. desember 2011

En fortsatt ukjent liten blå sjarmør…

Gårdagens lille tilflukt i bland sommerens alle bilder fikk meg at lure på denne lille krabaten igjen. Jeg har jo fortsatt ikke klart å identifisere hva det er. I sommer vokste bladrosettene seg kraftigere men den blomstrer fortsatt ikke stort. Men, blomsten som kommer er bedårende blå.

Jeg kan for mitt liv ikke huske at jeg kjøpt den men det må jeg jo ha gjort. Eller kan det være slik at en avlegger, vegetativt, ha skiftet farge, det trodde jeg egentlig ikke var mulig..

Jeg vet jeg har spurt om det tidligere men nå spør jeg igjen; er det noen som kjenner igjen denne søtnos?

Meg minner den mest av alt mine aster alpinus… men så knallblå?

7 kommentarer:

Bille sa...

Hei! Jeg tenkte også på alpeaster, men ja, så blå? Flott farge forresten! Det finnes jo mange asters, men din ser lav ut, og da begrenser det seg vel. Minner jo litt om Chrysanthemum også, men forstår det sånn at den du har er flerårig. Natalasters minner den også om, men blåfargen er vel litt feil. Henger blomstene med hodet om natten? Gruble, gruble :D

Vivishagerom sa...

Jeg vet ikke hva den heter, men en Asters er det i allefall. Knall fin farge!
Ønsker deg en fortsatt fin 3.advent.

Kristin Aurdal sa...

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men den var lekker. Håper du finner ut av det, for en sånn kan jeg også godt tenke meg å ha i hagen :-)

Lisa sa...

En verkligt vacker färg! Den skulle jag kunna tänka mig att ha många av. Jag hoppas att någon kommer på vad den heter.
Ha,ha, så det är fler än jag som glömmer bort vad man köper. Pinsamt, men sant ;-)
Hoppas att middagen var trevlig. Jag håller med, det är härligt att bli bortbjuden och tänk att slippa diska! = )

Kram, Lisa

Mariann sa...

Nydelig plante! Syns den ligner veldig på Felicia. Her finnes det flere, både stauder og ettårige. Nevner noen: Felicia rosulata, F. heterophylla, F. bergeriana. Din var veldig blå, kan det være F. amelloides, stjernefelicia? I varmere strøk kan den opptre som staude, men hos oss regnes den som ettårig. Skal kunne gå an å så. Du får google og se hva du tror.
Ha en fortsatt fin adventstid!

Hilde sa...

Veldig veldig søt var den, og en herlig liten fargeklatt :) Jeg vet ikke hva den kan være, så jeg kan ikke hjelpe deg, men som flere sier over så ligner den på aster.

Fortsatt god førjulstid :)

Unknown sa...

jeg tenkte asters med en gang, men har aldri sett en slik nydelig blåfarge! Kanskje du har en sjelden mutasjon i hagen?? Flott var den uansett!
Maria:)