onsdag 21. desember 2011

Overvintring…

Ennå så går det bra med plantene ute i boden. Ble litt urolig ikveld da jeg fortsatt ikke har satt på varmen der. Ute er det jo nærmre 10 minusgrader. De to lysrørene i taket hjelper litt vil jeg tro og.

Oliventre og noen av gressplantene er fortsatt grønne. Her finnes fortsatt en del frø hvis jeg trenger til våren. Men som vanlig er det vel noen som ikke klarer seg like vel, det må jeg bare regne med.

Oppdaget noe på min lille tur ut, amaryllisene! Dem har jeg helt glemt siden snøen kom. Nå får det stå seg til, lever de fortsatt til sommeren skal de atter få flytte ut..

Sitrontre har jeg tatt inn og satt nede i gangen. Men med mørkeret som råder mest hele dagen så spørs det om det ikke hadde hatt det bedre i boden? Uansett ser det ut som det trenger litt næring. Jeg er ikke det minste bedre å gjødsle inne enn ute i hagen om sommeren, glemmer det rett og slett. Over nyttår, bare det snur nå, så kommer vel lysten tilbake..

Jeg måtte en tur ut i boden etter en potte til orkidéen jeg fikk idag, tur er vel det for ellers hadde jeg sikkert helt glemt se til mine planter, men å andre siden er det ikke stort med vann de vil ha.

6 kommentarer:

krepsemor sa...

Det er nok lurt å holde et lite øye med temperaturen, men de tåler jo ganske mye likevel da! Selv har jeg mine overvintringsplanter i en bod i kjelleren, men når jeg skal begynne å så over jul, så blir det plassproblem! Jeg burde nok hatt et rom til, innser jeg nå! Neste år må jeg prøve å begrense overvintrerne, tror jeg =)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
En av mine dårlige samvittigheter er at fikentreet står fremdeles i veksthuset for andre gang i kuldegrader. Å ordne med tinglysing (som ikke er helt ordinær fordi jeg har kjøpt ut min søster og vil frafallet deler av min husarv til sønnene) av huset, arvepapirer osv har gjort meg helt matt og tiltaksløs.
Prøver å gjøre litt jul i heimen i kveld.

Ønsker deg av hele mitt hjerte en fin juletid og håper at det nye året bringer med seg mye godt for deg og familien ;:OD)
Stor juleklem fra meg

Bea sa...

Hej!
Att övervintra växter är inte det lättaste med alla behoven av sparsamhet med vatten och lite ljus för några. Den här allra mörkaste årstiden tycker jag är den jobbigaste då lusten för allt som växer är på sparlåga, MEN då solen åter orka göra dagen, ja då kommer växtivern igen :)

Ha en riktigt GOD JUL!
Julkram / Bea

Annika Christensen sa...

Hej!
Längesedan jag var hos dig.
Övervintring är inte alltid så lätt.
Här är det så varmt så mina agapanthusar står fortfarande ute.
Helt otroligt!
Ha riktigt Skön Jul
annika

Drømmeriet sa...

Jeg overvintrer Oliventre i stuevindu, likedan citrusplanter..det går fint, Oliventre kan miste en del blader, men er bare å klippe ned på vårparten..ellers så tåler den en del frost-den var den eneste som overlevde i uthus uten varme med oppimot - 20 grader sist vinter.
Med få dager igjen til jul, tar hvertfall jeg en lengre bloggpause-
ønsker deg ei god jul og etterpå går vi heldigvis mot lysere tider og VÅR!
Hilsen Tone

Marit sa...

Det er lett å glemme bort overvintingsplanter, det vet jeg alt om... Godt at du passer på tempraturen der, for som du sier, to lysrør avgir ikke så mye varme når det er 10 minus. Nå er det meldt om mildvær fremover, så da blir det lett å passe på de da.