mandag 16. juli 2012

Sommer, sommer, sommer..

.. midten av Juli og fortsatt ikke den helt store sommerfølelsen. Når det er 13 grader varmt kl 17 om ettermiddagen er det liksom ikke helt enkelt å tro på bedre tider. Kaldt, og nå er det tidligere mørkt igjen, slutt på de lange nettene ( som like vel regnet vekk…). Nok med syting, de siste to dager har det faktisk ikke regnet sååå mye. Jeg kan endelig stryke en ting til fra listen, hellene i kjøkkenhagen.

Siste tur brakte 50 heller til hjem og nå har jeg nok til å bli ferdig. Helt uten cement ble det jo ikke. Her måtte jeg stöpe fast hellene i ganske tykt lager sement for hvis det blitt ‘trappetrinn’ er det så vanskelig å komme forbi med trillebor. Om ikke så alt for lang tid regner jeg med at også den nye cementen er dekket med mose og ikke stikker ut så mye som den gjør nå..

Et lager cement må til her og for at nivåforskjellene ikke skal bli for store. Nå har jeg lagt gangen i et, helt frem til veggen.

Samme her, mer cement. Nå gjenstår det kun en liten ‘avstikker’ opp blandt potetkassene så er jeg ferdig. Så skal det jo plantes til mer og i sprekkene..

Bortsett fra hellene som tok sin tid igår har jeg gjett meg på det stakker Viktoria plommetre på forsiden. Det har hatt en masse sorte lus hele forsommeren og nå var det fullt av tørre spisser på greinene. Plommene så heller ikke helt friske ut og jeg måtte jo uansett tynne ut blant karten..

Som vanlig når jeg og saksen først går igang blir det ikke mye igjen. Ikke på plommetre heller. Begynnte med dette igår kveld når det begynnte bli mørkt, da forsvann to av de nederste greinene, idag med dagslys hadde jeg vel ikke klart det. Men nå er det gjort, karten er tynnet og lyset strømmer gjennom trekronen. Selv har jeg jo også god sikt fra forsiden mot staudetrappa hvilket ikke hvert mulig de siste par år..

Staudetrappa har jeg endelig luket, fjernet gult og vissent blad og ikke minst alle blad fra vårløkene. Dessuten er det meste bundet opp på ny og står der som hopsnurpete blomsterkvaster, ellers hadde jeg jo ikke fått plass med noe.. Nå føles det rent og ryddig igjen. Noen stauder er også fjernet så jeg kanskje kan få plass med noe nytt? Tror ikke det men det ble åpnere i bedd og jeg har kanskje mulighet å få øyne på de ekle små..

I Lunden har jeg også begynnt luke og ordnet men jeg rakk ikke ferdig før det kom en regnskur igjen. Antar at jeg må klippe vekk alle inntørkete greinspisser her og på plomme og morelltre..

På forsiden står det nå noen potter og. Alle de små gress sådder som ikke helt ville har jeg satt over her. Litt seint men vi får en lang og varm høst, ikke sant?

Disse småplantene av prydhirs har jeg tatt fra under bambusplanten. Der hadde jeg hirsen i fjor, den overlevde ikke men har frøsått seg rikelig.

De resterende trehundreørten blidene får vente til høsten en jeg må notere meg det gresset jeg fikk av T&K forrige uke, gresset står uten potte og jord (nesten uten jord.) rett i kanten av dammen..

Aner ikke i det hele tatt hva gresset kan tenkes hete men det kunne jo være stilig hvis det faktisk overvintret her. Regner ikke med at det kommer ligge platt sååå lenge..

DSC_0031

Godt vær eller ikke, jeg synes jeg har vært flink og vart ute mest hele min våkentid. Ikke for at det synes stort i bedd og annet men og er det så velanset og vel luket lenger heller, hvorfor?? Været, været kan jeg ikke få forandret på, siste uken har det kanskje vært litt vel mye av det gode..

Ta inn hele skjermen 16.07.2012 021039.bmp

6 kommentarer:

Margrethe sa...

Utrolig hva du får gjort selv om det er kaldt og regner. Vi har heldigvis hatt ganske bra vær før i sommer, og hagearbeidet har vært en fornøyelse. Men nå er det som hos deg; kaldt og regn. Da stopper det opp!
Får likevel litt inspirasjon av å lese bloggen din og se på dine bilder. Så i dag trosser jeg været! Det blir hagedag!

Marit sa...

Ja, du får alltid gjort så mye ute. Jeg misunner deg all din energi. Håper på en lang og varm høst ja. Det er jo iskaldt om natta nå, så nå må det blir sol!!!! Ha en fin dag.

Turid sa...

Du holder på uansett du, tross møkkavær og dårlig sommer.
Tua.

Vivishagerom sa...

Skal man få gjort noe ute, så går det ikke ann å se på været. Jeg holder også på ute, selv om det regner litt!

Det er frodig og fint hos deg nå, Mia!

Kos deg! Klem

Snäckskalsdalen. sa...

Och nu är det måndag och klockan är 11 och vi har 13 grader varmt, storm, men i gengäld lite sol.....vilken märklig sommar.

TYcker om alla fina bilder från din fina trädgård.

Agneta kram

Lisa sa...

Fiiint : ))))
Skitvädret kan vi inte göra något åt, det enda som är bra med det är att växterna mår bra. De ser verkligen ut att frodas hos dig! Jag har fortfarande inte börjat med cement men det är snart dags tror jag. Ska jag få ner fler rosor på konstiga ställen så vore cementmurar inte fel...
Tillbaka till vädret. När man har4 semester vill man ha SOL! Kunna ligga ute och gotta sig hela dagrna. Glöm det! Jag är tacksam för varje 10 minuters pass : ( Oki, idag blev det väl en timme men ändå...
Nu bestämmer vi att resten av veckan blir kalas, i båda länderna!

Kram, Lisa