lørdag 28. juli 2012

Et nytt, litet forsøk ikveld, två regnige Clematis ..

Klarte ikke helt bestemme meg, er det lyst eller mørkt? 100 eller 400? Det ble til begge deler.. Denne sommer er ikke like full av energi som tidligere, alle rede halvveis og mye som gjennstår. En eller annen gang i begynnelsen av sesongen planterte jeg en Clematis ved epletre (Lobo) på forsiden. Nå blomstrer den. Ikke med mange blomster og ikke særlig høy, men den er her og hvis det blir som jeg håper kommer den om noen år fylle forsiden med et flott velkommende blomsterflor i juli.

Clematis Inspiration ‘Zoin’, det føltes så lenge siden jeg satte den her, faktisk så trodde jeg det var tidlig i april. 11 mai er da ikke så lenge siden..  Idag har det regnet hele dagen men jeg var så heldig at det hølt opp akkurat som jeg var klar med min vakt i kveld. Regndråper ser flott ut på bilde hvis man først ser blomsten. Det aller meste henger tungt med hodet nå og har godt om vissent som burde klippes vekk..

En annen blomstrende nykomling iår. Clematis SUNNY SKY ‘Zosusk’, plantet slik at den skal få vokse opp i Forsythiabusken. Disse kasse laget jeg jo tidligere å forsommeren og nå er de som vanlig helt igjenngrodd her.

6 kommentarer:

Marit sa...

Flotte klematis du har! Du har jo så mye som de kan klatre opp i, så trærne dine kommer til å se helt nydelig ut når de får vokst seg til. Jeg vil ha mere klematis :-)

Vivishagerom sa...

Kjempe fine Clematis. Jeg får ikke til Clematis, men nå har jeg fått noen tips og råd fra Helen Fredholm. Jeg kjøpte også to hos henne, så jeg håper virkelig at jeg får til dem!

Ønsker deg en kjempe fin søndag! Klem

Lisa sa...

Du får så fina clematis. Jag ger nog upp. Den jag köpte tidigt i somras ser halvdöd ut : (
Jag har någon till som ska planteras men det får bli i skogen eller nåt. Då fungerar det säkert!
Det ser frodigt och grönt ut hos dig. I detta land har säsongen varit helknas. Perennerna växer som attans, men de ettåriga frösådderna har inte fungerat alls. Vi är många som upplever detta. Tråkigt, man vill ju ha blommor överallt! Nåväl, nästa sommar så...

Kram, Lisa

Mariann sa...

Nydelige klematis!
Jeg likte spesielt den første. Den var lekker.

krepsemor sa...

Kjempeflotte Clematiser! Jeg likte også godt den rosa! Jeg har to som jeg har kjøpt, begge blå, og en alpeclematis som jeg har sådd. Den er også blå, så neste gang jeg kjøper Clematis, blir det definitivt ikke blå :) Her har det vært fint vær, med sol og fin temperatur!
Ønsker deg en flott uke, Mia!

Bille sa...

Alltid spennende med nykommere! Flotte farger på de klematisene. De trenger vel et par sesonger på åetablere seg for å bli skikkelig store? Jeg går fremdeles og venter på blomstring på de jeg plantet i feriehagen mot nord. Mange knopper, nesten ikke bladverk. Men i dag åpnet én knopp seg, og da er liksom allting tilgitt, hehe :D