lørdag 7. juli 2012

35 mm så her langt…

Det var jo det jeg visste, rosene kom til å blomstre akkurat når regnet kommer. Derfor var det jo dumt å vente til tirsdagen.. De to vakre rosene av ‘Golden Celebration’ som var så fine igår får følge med ‘Westerland’ inn i blomstervase. Nu dofter det herlig godt inne, så synd man ikke kan lagre det her på siden..

Visst er den nydelig denne gyllne hyllesten. Godt det er fler knopper på gang, det verste regnet skal jo gi seg over helgen om enn det nå skal regne en hel uke fremover.

Det er jo noen fler enn Westerland som er på vei frem også. Og ute står enda en rose og venter på å bli plantet. Problemet er at jeg ikke helt får bestemt meg hvor. Skal hun få plassen i Pergolan? Da må jeg fjerne en lilje med knopp hvilket jeg har mindre lyst til. Eller så må jeg fjerne en av to stilkroser med H3 som ser pjuskete ut i stedet, da kan hun likevel få sin plats blant de andre Austinrosene der. Tål å tenke på en dag til..

Hun, Queen of Sweden, ble med hjem fra Rønnebergs gartneri igår. Klarte helt klart ikke motstå hverken utstrålningen eller nationaliteten. Pussig.. Tror det blir til Pergolan tross alt, i rosenhagen står også en liten pjusk av en rose som må erstattes men det får bli med noe annet. Jeg får tenke litt en dag til så..

Et annet svårplassert innkjøp igår var Ginko biloba, den har klart seg i Hvittingfors så da må det gå her. På nettet når jeg leser ser det ikke slik ut. 30 meter stort tre, jo takker, perfekt for min hage. Men det skal også passe ypperligt som bonsaitre så det skal vel gå, hvis det nå er herdig nok.

Tenkte først jeg skulle plante denne sammen med blodlønn på baksiden, men sen kom jeg på at jeg kunne erstatte hengeseljen med denne. Så, nye tanker, det hadde da enda vært trist, seljen er jeg jo så glad i om våren når alle løker blomstrer så fint under den. Kanskje kan jeg klemme ner den i beddet mellom rosenhagen og trattorian? Et sted i nærhet av steinhøgen?

På noen måte synes jeg nok like vel at regnet kommer beleilig, nå får jeg tid å tenke med tre-fire ganger om før jeg planter. Dagen idag tilbraktes heller med husvask.

4 kommentarer:

Marit sa...

Ja, nå har du virkelig valgets kvaler leser jeg. Jeg skjønner at du kanskje må fjerne noe av det du har fra før. Den pjuske stilkrosen hørtes ut som et naturlig valg etter min tankegang. Det har kommet omtrent samme mengde regn her også. Jeg har ikke vært utenfor døra i dag. Er så lei regn...

Nora sa...

Inga lätta val det där....men resultatet blir nog bra till sist iallafall:-) Hoppas ni får bättre väder imorgon. Städning i all ära, men mer än en dag vill man inte ägna åt att städa inomhus så här års:-)
Kram!

Vivishagerom sa...

Det er så trasig at det skal bøtte ned når rosene kommer. Jeg sliter med det samme, og må nok ut med saksa i morgen.

Håper virkelig at regnet går sin vei over helga, og at sola igjen kommer frem!

Klem Vivi

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka vackra rosor......och dörren är också väldigt vacker!
Agneta kram