mandag 6. juli 2009

Poteter igjen

Årets første egenodlade poteter, Aksel, fra egen kjøkkenhage!! Ble kanskje litt skuffet for jeg måtte lete langt ned i jorden etter dem. Dro bare blasten rett opp for å sjekke, overtyget om at lekkerheten var rett under overflaten. Men,to settpoteter gav oss en middag til fire. Her er den største og den minste. Stor som en knytnæve og liten som et kirsebær. Smaken – nydelig! Tenker de får stå litt til, venter til neste uke med å ta opp noen flere. Nå som det kommer en masse regn vokser de sikkert godt. Jeg hadde trodd at det skulle bli poteter oppover riset etter at jeg hadde hyppet, men potetene viste seg å ligge helt i bunn. Var visst så ivrig i mitt gravende etter godsakene at jeg klarte skrape den største med neglen…

DSC00001

My first potato harvest, from my own kitchen garden!! I do admit being a little bit disappointed for having to search so deep down in the soil. I just pulled the plant straight up, convinced the delicacy would be right under the surface. My two seed potatoes in spring left me a dinner for four. Here shown is the largest and the smallest, big as a fist and small as a cherry. The taste – superb! Guess I will leave the rest for an other week, now all the rain coming probably will encourage them to grow larger. Would have thought though, that with all the soil I have been using earthen up the potato tops there should be potatoes all way up to the ground but it turned out they where all i the bottom. Obviously, as one can see, I was so impatient and full of expectation that I came to harm the skin with my fingernail while digging with my hands…

4 kommentarer:

Kathrine sa...

Ahh...Herlig! Første potet opp av jorden:) Og de må nytes! De er jo bare såå gode.
Litt tidlig her enda. Venter til de blomstrer før vi graver. Vi sliter med smellelarver her, de harde gule som spiser seg inn i poteten sånn at de smaker vondt. Vet ikke hva jeg skal gjøre med de. Har prøvd forskjellige råd i ti år, men blir aldri kvitt de.

Flotte innlegg under her også:)) Du har en nydelig hage, og kjøkkenhage.

:))

Elsa sa...

Nypoteter, nam nam:-)

Nydelige bilder i innlegget før dette.

Vilt og vakkert sa...

Heisann Mia!


Åååå, har du poteter også. Jeg har ennå ikke smakt nypotet, misunner deg!

Blomsten er en fra en liten nelliktue.
Ser at bildene er litt uskarpe, men det gjør blomstene litt slørete i kanten...det kan jo passe i regnet.
Det er fremdeles utrygt for mer regn her også.

Har du sett jeg har fått kontakt med min ettersøkte venninnne fra Gøteborg?
Dette ble sommerens største glede, fortjente en rød rose!

Marita sa...

Gleder meg til de første potetene jeg også, men venter til det har blomstret. Når du har dratt opp alle potetrisene, må du grave enda litt dypere med spade - du finner nok flere dypt nedi jorda.