lørdag 11. juli 2009

Campánula punctáta ´Rubra´

3 2

Klokkeblomst(no) – Prickklocka (se) – Bellflower(eng) – Punktierte Glockenblume

 

Med nye planter er det ikke bestandig like lett å vite hvor de skal stå. Plantet denne nederst i staudetreppen, men det var ikke særlig lurt da jeg kun så den fra oven, hvis jeg nå ikke la hode flatt ned mot trappetrinnet da… Nå som det regnet en god del så jeg min mulighet til å flytte den, til fremsiden og satt den ved steinkanten så nå ser jeg hvordan den ser ut. Håper dette ikke er en “aggressiv” plante, når jeg gravde den opp kunne jeg dele av noen bladrosetter med en gang som jeg plantet ved den ene tuijan ved trappen. Bilden som følgde med potten viser til en enorm blomsterprakt så det spørs, med alle de blomstrene så må jo planten få et nog så stort omfang, nå har den kun to blomsterstengler.

Den synes i hvertfall bedre der den står nå, med de hengende klokkene så måtte den opp litt i verlden for å vise sin skjønnhet. Litt kul er den jo, blir den for stor så  får jeg finne ut noe annet. Da blir den nog antagelig flyttet til skråningen :)

 

3 kommentarer:

orchis sa...

Pen plante, men min erfaring er at den er svært spredningsvillig. Hadde den i Oslo, og slet lenge med å bli kvitt den.

Bea sa...

Pricklockan finns i mina rabatter också. Den sprider sig fort och lätt, skall tuktas och begränsas hårt för att inte ta mera plats än det är tänkt!En söt blomma, trots allt!
Ha en bra dag!/ Bea

sweetbay sa...

Such lovely flowers!