mandag 20. juli 2009

Farger – colours

7

8 

1 11

5Hun er  ikke stor min lille frøken Storkenebb, Geranium Renardii, og der hun står helt intil trappetrinnet  blir hun er hun nesten usynlig blant all fargeprakt, men så når man setter seg litt nedpå, oppdager jeg den lille yndige skjønnheten. Slik liker jeg min hage, full av små overrraskelser som man ikke oppdager ved første blikk.

Geranium Cinereum ´Ballerina´, tross sin litenhet og Erodium manescavii er to andre storkenebber som man lettere får øye på,

Kokardblomstrene, Gaillardia aristata og lavendel, Lavandula augustifolia, fanger blikket direkte, det gjør også Scabiosa, Veronica, Astrantia, Astilbe, Campanula, Hemorocallis og alle de andre fargesterke staudene.

Min Catanache coeruela ´Major´, er så flott synes jeg der den kommer blant de høye røde kokardblomstene og  røde Astilbe, dessverre er den litt nedtynget av regn.

Rølliken, Achilléa millefolium,´Terracotta´ har skiftet farge over til mer pastellgult men det gjør inget, den passer så gott sammen med min blå klokke at den er tilgiven.

Nydelig, pastellgul farge viser seg også den nye Geum chiloénse ´Lady Stratheden´ha. Denne praktnejlikroten skal jeg jammen kjøpe flere av hvis de kommer på salg til høsten. For en behaglig gulfarge! 

14 2

10 9 

15 17

She´s not the biggest perennial, my small Miss Crane´s bill. Where she stands, close to the staircase, she almost disappears, thanks to all the colours surrounding her. But, as I sit down on the step, taking a closer look I discover her beauty. This is the way I enjoy my garden the most, full of small surprises, not noticeable by the first glimpse. The other to Crane´s bill and Heron´s bill are so much easier to lay eyes on. Blanket flowers and Lavenders immediately caught ones eyes, as do Scabiouses, Speedwell, Great masterwort, Bells, Daylilies and all the other colourful perennials. My Cupid´s dart goes so well together with my red Blanket flowers I think. Petty though they are weighed down from rain. The Yarrow, first Terracotta has changed  its colours to yellow, but so what, it goes splendid together with my blue Bells, so it maybe excused. The charming yellow tone of my Avens attracts me to the point of deciding to buy some more if they are for sale i autumn.

3 kommentarer:

Carol sa...

Lovely delicate flowers... I used to be able to grow them too but now with my thug bishop weed it is hopeless. So good to see these old friends and how well they grow for you.

sweetbay sa...

Beautiful shots and color combinations -- the colors are so vivid.

mitt gröna hjärta sa...

Härligt med färg i trädgården och inte bara grönt! Ha det gott,
Jenny