lørdag 15. mai 2021

Videre småjobb i kjøkkenhagen

Ledig tid går til kjøkkenhagen om dagen virker det som. Jeg har satt ut 3 solsikker under kjøkkenvindu sammen med to prydbønner (rosenböna). Vannet godt før planting og dette et hull til venstre under benken først.

Vaid plantene foran blir fortsatt angrepet av små snegler og ser litt stusselige ut..

Plantet foreløpig ikke noe ved hjørnet. Lurer på om jeg ikke kan sette en squash her så fremt jeg graver ned noe som holder muld og i tillegg noe som vanner. Har en plan tror jeg for det.

Satte også flere solsikker inn mot gjerdet, erteblomstene er enda litt for små for å sette ut.

Blaushokker, de 200 m høye markertene satt ved stativene i bedd hvor det gamle pære tre var. Her er fortsatt en stor samling ramsløk men de blir jo borte etter hvert.

IMG_1730

(ja, burde fått vasket kanten bak, men med hva? har ved armeringsnettingen som fikk bli med i år også har jeg satt ytterligere 2 prydbønner. Lurer på hvor mange som trengs ved et sted? innbiller meg at de kommer ta plass både i bredde så vel som i høyde.

‘byggestillingen’ som jeg satte opp i fjor høst ved rabarbra som ble flyttet er kommet i bruk igjen. Kartong er en skikkelig snegl felle, kan kanskje være lurt å utnytte og noen steder men absolutt ikke her. Nå ble rivematerialet gjenbruk som kant, 2x2’. Må likevel en eller annen gang snart dekke hullene under tre med cement.Stikkord, kom deg på bygg marked, mangler nå etter hvert en god det materiale for mine prosjekt!

Satte ned noen erter i bakkant av den lille kassen hvor jeg planlegger squash også, bare fordi jeg hadde dem i lommen. Fyllet på både sukkerert og margert i kassene foran jordbær ved garasjeveggen, det har ikke skjedd mye der med de jeg satte etter jeg la i bløt. Kan bli litt vel fullt nå hvis alle gror..

Været – regn, fukt og småkaldt rundt 8-10 grader fortsatt. trenger litt varme.

Notat:

-de innkjøpte persilleplantene er snegle snadder de og, kraftig redusert i bønnekassene (bønnene er enda ikke satt ut. Må erstattes

- prikk sådd av spinat mellom noen kålplanter, men husker ikke lenger hvor..

- enda en bokashi bøtte tømt i kassen under kirsebærtre. Her er den gamle bokashi som jeg oppbevarte i garasjen i vinter enda ikke blitt til jord. Jeg gjorde feilen med å dekke boksene med lokk, skulle hatt luft i jordfabrikken. Det må jeg huske til neste år.

- begynt å plante over plugger av sommerblomster til større potter, de vokser ut av pluggbrettet. (har blant annet fortsatt noen vaid planter på lur

- stikk ord; tyskkål, brunsnegler, liljebiller holder meg opptatt! for gjort å glemme enkelt detaljer om vinteren. Løvetann venter på å fjernes overalt, går snart i blom, har bare ikke tatt meg i kragen og begynt med det.

- husk å spare doruller til å så bønner i neste år!

Ingen kommentarer: