torsdag 13. mai 2021

Damm og planter

Etter en dag med temperatur over 18 grader, altså shorts bekleding, så kom tordenvær og regn i kveld. Men i løpet av dagen har vi tatt alle tre ‘vannhull’ i hagen så nå sitter to av tre pumper i drift. Den ved trappa mangler da øverste trinn må repareres (nå igjen!!) Dammen på baksiden er vasket og plantene flyttet opp til kantene igjen. Det er utrolig nok liv i alle sammen, det hadde jeg ikke trodd. Blir noen mentale hindringer for katter i år også altså. Men fiskene får vente noen dag til tror jeg.

I år blir det ikke noen ampler på terrassen. Jeg har satt opp to rustige kuler i stedet. Men det blir tomt uten noe som vokser der. Så etter at jeg plantet to potter med 17. mai blomster kom jet på at jeg kan bruke ikeas søppeldunker her også, fylle dem opp med noen av alle mine frøsådde små planter. På hver side blir det altså Rosenbøner, sammen med cosmos, tagetes og blå salvie. Små planter som åkte rett ut i det barske førsommerværet. Rosenböna/ prydbønna (runners bean) kan få vokse opp langs sidene og bidra med rød blomstring, til slutt får jeg kanskje også bønner å høste. Den skal kunne vokse seg riktig høy, hoppas jeg har nok jord/ dype på potten for at den skal klare det. Tenkte først plante rett ned i søppeldunken men fant ut at det blir for tungt, så forsøker med en stor potte og en stor murerbøtte først.

I midten har jeg satt opp en mindre søppelbøtte, etter planen skal jeg ha erteblomst i  den. Men mine småplanter er fortsatt akkurat det, små planter, så det får vente litt.Kan være at jeg kanskje jukser litt og kjøper noen i stedet…?? Det er enda tidlig på sesongen og jeg burde sikkert satt ertene litt tidligere men foreløpig er det kun en tynn stengel ikke så tykk som en blyant en gang..

 

Ingen kommentarer: