søndag 23. mai 2021

Notat–småprosjekt i kjøkkenhagen

Hva skal man si om været? Enten kan man kapitulere og legge seg flat på sofaen eller så tar man på seg godt med klær og regntøy. Pinse helg og det føles iskaldt og surt ute. Men været ble bedre både i går, faktisk mestedels opphold og i dag, noen perioder med oppholdsvær. I går var jeg krøket omtrent hele dagen og fjernet tyskkål. Begynte med en bomtur etter byggematerialer med E. men det skar seg, ikke våres feil, men den tilhenger vi booket var søkk vekk. I dag så tok jeg og gjorde det beste jeg kunne av restmateriell fra i fjor.

Sagt og gjort. Dette skal bli det nye veksthuset. Saget og skruet i regn men på noe mirakuløst vis så ble det opphold akkurat når jeg skulle beise. Imponert over at jeg kom så her pass langt. Måtte t o m bruke hjørnestenderen fra IKEAs Ivar reol for å få hop den. Når mangler det en runde plank på kassen, har tenkt ha den litt høyere, og vegger, og ikke minst to dører foran. Har planer om å få brukt pleksiglass eller lignende i stedet for plast til denne men det får komme etter hvert.

Jeg trodde nok først at jeg skulle ha agurk under plast her men ettersom null tomater ble til 2 og siden til 4 fikk det bli dette. Nå har dessuten ventende tomatplanter blitt til 7, fikk tre av S. også  i ettermiddag. Med sine 100x55 cm kan det bli meget trangt, men det skal nok gå.

Ellers så klør det av iver å få bli ferdig med kjøkkenhagen. Jeg har en tendens å fastne her og glemme resten av hagen. Slik er det hvert år i mai.Venter på varme så plantene vokser seg til, da kan jeg endelig få fjernet plast lokken uten fare for kattesabotasje. Tok bort all plast som jeg satt over vedje/ vaid plantene i dag i det minste. Orket ikke se det mer og sneglene blir lettere å få øyne på. Skal få satt ut resterende planter også men vil ha de litt større først grunnet snegle glupskhet.

Nå er det trangt rundt trebenken, håper det blir litt plass å sitte like vel. Jeg har fyllet opp begge kasser med plantejord og flettet stativ av mine egne bambus stengler fra tidligere år. Gjorde det i går også i rosenhagen, der satte jeg ut erteblomster. Her har jeg enda ikke helt bestemt meg om det blir erteblomst ved begge eller om den ene blir bønner, eller kanskje jeg kan ha begge sorter. Borlottibønner er sådd på ny inne. Jeg har planter av både dem og Yin Yan som venter på å komme ut, men det var dette med været først. Satte flere Bondbønner også inne. De jeg har satt ute la vente på seg men i dag ser jeg litt av toppen på de første jeg satte langs solbærplantene. De som sattes i kassene noen dag seinere virker trøstløse så her langt..

Ikke akkurat sjarmerende syn med plast overalt… Kartong er heller ikke pent men effektiv i sneglekampen. Jeg finner noen bitte små snegler hver gang jeg snur om og sjekker (minst tre ganger om dagen). I kveld var det hodelykt i mørker for å jakte. Det som gjør meg mest skeptisk er 1, jeg finner ikke på langt nær så mange som de oppspiste plantene tilsier det er. 2, jeg finner heller ikke de store, voksne sneglene. Ikke bare gledelig for jeg er ikke dummere enn at jeg vet de finnes!

Ertepyramider i bakgrunn og kantstøtter til bondbønner i forgrunn. Klangen når man kommer bort i stavene og hermetikk boksens lyd, kan vel ses på som alt annet enn vakkert men det vil ikke være godt den dag jeg klarer stikke øye på en stav heller.

Storbladig persille ble handlet inn i grønsaksavdelingen på Rema i går, to potter. Disse er jo for bruk og kast men jeg delte opp den ene i små planter og satte over i nye potter. Ser ut som det skal fungere. Men dele den andre potten også i morgen.

Ingen kommentarer: