mandag 3. mai 2021

Nyplantering av blå farge

Den lange kassen mot bringebærhekken som tidligere hatt asparges plantene som ble til overs når jeg sådde har blitt tømt på siste rest gamle røtter og hvert av de tre fakk har fått en bøtte med bokashi jord fra komposten. Nå skal de være redo for en ny planting.  Vedje/Vaid, bladene som farger mitt handspunna garn blått må få plass et sted som ikke helt kan gjøre at de kan tas feil som salat. I mangel på byggemateriell brukte jeg bøylene som skal være under kålnettingen så lenge og dro plast over dem. Stiftet fast i bakkant og la steiner for å holde nede plasten i forkant.

 

Satte ikke så veldig mange i hver, sex stykk for holde, er litt snål da været fortsatt er så pass usikkert. For meg er dette dyrbare juveler, har flere små planter på vent som også skal ut. I år satset jeg hart på å så dem inne før jeg setter ut. Tidligere mislykkete forsøk med direkte sådd har jeg avskrevet nå. Men de får vente på litt varmere tider.

I går satte jeg ut de første fem plantene under brusflasker og de overlevde natta. Men det er ikke så smart med flasker da dette er den innsvingte typen, var vanskelige å få opp. Skal man sette ned avskåren plastflaske så ta de rette!! Så disse flasker fjernet jeg nå.

Av de få vaid plantene jeg hadde i fjor har flesteparten klart vinteren og setter nå blomsterstengel. Den er blitt så lang at jeg snart bare må ta av plastlokket men vil vente i det lengste!

Så ville det seg ikke bedre enn at jeg satt ned sukkerert ute, og bondebønner. Noen av kassene har også sukkerert og margert nå, men de er litt tryggere da de er under plastlokk. Na ja, gamle erter, så spiringen er jo like vel litt usikker. Tvi, Tvi!!

Ingen kommentarer: