onsdag 26. mai 2021

Ny agurkbolig for sommeren

Frilandsagurk, andre sådd, en liten potte men den vokser. Jeg forsøker med denne som første agurk ut i nybygget. En provisorisk konstruksjon da disse kassene antagelig skal bruke til noe annet neste år. Satser vilt på å få plass med 9-10 planter faktisk. Leste på en frøfirmas sider at det skal gå 6 agurker i en pallekrage.

Satte inn bøyler før jeg planter. Kommer sikkert trenge noe tau etter hvert også. Når disse skulle inn oppdaget jeg, for hundreørtende gang, at jeg ikke fikk opp døren. Glemmer hver gang at det er så trangt at nabokassen er i veien når jeg skal åpne. Måtte altså ta døren av og korte av den..

Så byggverket, som ser meget snålt ut, måtte bli skrå på siden mot tomathuset for eller klarer jeg ikke åpne den døren heller. Bygget igjen av grønne plantestøtter satt sammen med kabelrør. Festet dem sammen med grovt snor. Foran er et støtteverk for å kunne feste døren. Jeg måtte tilslutt bruke den siste siden av en Ivar hylle som sto igjen. Kuttet opp fikk jeg to lekter jeg kunne bruke. Det lønner seg i blant å være snål og ta vare på det meste. Fant t o m fire hengsler jeg kunne bruke, disse var fra det gamle byggverket mot garasjeveggen som jeg hadde tomater i. Venstre side var litt vanskelig å nå fra døråpningen så der laget jeg en liten trekantet dør i tillegg.

Huset/ igloo eller hva det skal kalles, ser så absolutt ikke vakker ut men jeg håper det fungerer etter plan. Tre små ‘hus’ hadde blitt for mye. Tenkte først ha to og la midten stå åpen, her skulle jeg ha den ene squashplanten, men ettersom siden måtte være skrå ble det en endring av planene.

Kasse 11,’d’ og12

(kartongpappen er så sterk i farge at den synes meget godt…)

Ingen kommentarer: