onsdag 12. mai 2021

Kjøkkenhagen, to dagers innsats

Fra kulde over i monsunregn føles det som. Det er seint ut nå for meg å være. Nå har jeg kjøpt noen frø sådde grønnsakplanter  og satt ut i kassene. Selleri og svart kål, to sorter salat, både rød og grønn hjertesalat og til sist blad persille. Mine frø har grodd dårlig og ikke vokst stort i plante boden. Ettersom jeg ikke skal så mange poteter får de to kassene mot gjerdet kål i år og. Denne i midten som skulle hatt kål ble foreløpig salat. Jeg har jo knutekål inne i plugger som skal ut etter hvert også.

Selleri var det så mange av at det ble en kasse til. Her skal jeg så spinat mellom tror jeg..

Pak choy plantene klarer seg, har flere i boden som skal ut, et eller annet sted..

og her er det kun reddik som gror, spinaten er nok så sporadisk i radene..

Persillen satte jeg i alle hjørnene der hvor Borlotto og Yin Yan bønnene seinere skal ut.

Her bak styrer jeg på fortsatt. Nå har jeg gravet opp jordskokken, fant fem små knoller. Det betyr nok at jeg oversett en og annen.. Rabarbra jeg flyttet hit i fjor er gravet opp igjen og flyttet. God å bli av med det ragende stativet. Nå er det plast tunnel her og, ser like ille ut men gjør nytte.

Alle disse fire er nå også priklet med vedje/ vaid plugg planter.

Rabarbra, to røtter satte jeg her ved trappa. (Ja, jeg må mure opp kanten med flere tegl. En eller annen gang da det slutter regne..) og en rot i hjørnet ved blåbærsbusken. Jeg kommer sikkert angre begge plasseringer om de tar seg og blir så store som vanlig.

Vaid er tydelig megasnadder for snegler. De glufser i seg av mine stakker blader. Jakter best jeg kan, foreløpig er det mest slike bittesmå baby snegler som man nesten ikke ser, men, de vokser seg raskt til, raskere enn plantene de spiser av.

Så har jeg fått satt ned bondbønner i to kasser nå. Bunyard Exhibition. Sammen med Red Epicure jeg satte her om dagen blir det mye hvis alle bønner gror, har jeg bare plass gjør det ikke noen verdens ting.

Ingen kommentarer: