lørdag 30. april 2011

Litt smått og godt..

(Acorus grami)

Dagen idag har jeg ikke fått gjort noen større manøver, har haft vakt, men lite småputtler har det da blitt. Når jeg kjørte minste til jobb i morges rakk jeg innom gartneriet efter plantejord og kugjødsel. Det resulterte selvølgelig i to gressplanter.

(Spodiopogon sibiricus)

Gråskjegg graset er nå plantert på hver side av utepeisen, så får jeg håpe at det i hvert fall blir halvparten så høyt som det er skrevet, 125 cm. Hvis det atpå til overvintrer ( H4) blir jeg meget lykkelig. Navnet S. sibiricus låter jo lovendes ut, klarer det sibirien så kanskje det klarer seg her..

Pottet også to av gressplantene jeg kjøpte sist, sammen med Acorus Grami. Finner ikke helt ut hva Acorus grami. er for plante/ gress. (muligens Acorus gramineus ‘variegata’ )Søker jeg på navnet kommer akvariumplanter opp men det står null på den lille lappen som var klistret på potten. I den her linken kan den plantes i vann men ikke dypere enn 4 inch (ca 10 cm??). Jeg synes man kan forvente litt mer planteinformasjon enn dette når man kjøper planter på et gartneri. Får vel spørre på torsdag, 5 mai,  hvis jeg husker det, da har hagelaget Konnerud samling ut på Stens gård, hygge- /innkjøpskveld på et gartneri er bestandig koselig … og mulig dyrt ..

Har plantet om to paraplygräs og prydnadshirs, små tuster men de kommer kanskje like vel. Sådde også frø av Ekorrkornet, gressfrøet jag fikk med fra Sverige, kanskje litt seint men jeg skal også kunne så det direkte ut. Det er nok frø til begge deler.. Først igang satt jeg noen fler av Solfrids frø av sort stokkrose. De første jeg sådde har begynnt spire ute. Klarer jeg så ny hvert år blir det jo fint, med blomster hvert år, annen hver Ingeborgs og Solfrids.

Så fikk jeg sådd fransk/ bredbladig persille, i kasse nr 18, den persillen vil jeg ha mye av da den også er god i sallaten. Fjernet jordbæren og hadde på kompost (av usikker kvalitet..) så litt helgjødsel og toppet det hele med kugjødsel. Hvis nu jorden var dårlig så burde det hjelpe litt. Så rødbeter, to rader i ytterkantene i kasse 3. Nå er det 14 dager siden jeg sådde reddiker og spenat så jeg burde kanskje så en rad til? Imorgen..

Bønnevikke har kommet opp. Denne er sådd under plastikkdekslet men jeg lurer på om jeg ikke skal sjanse med noen på friland også nå. Dem mangler kun erter, bønner og disse ute i kjøkkenhagen nå. Og disse sukkerertene som jeg bare ikke klarer pønske ut hvor jeg skal sette..

Svartroten har også vist seg, men bare med noen brune strå som gjømmer seg i den tørre avlånge frøkapselen. Nå er det kun pasternakk fra første sådd som ikke vist seg..

Lurte i flere dager her på hva dette var som vokser både her ved hjørnet av kassen og på et annet sted. Men så kom jeg på at det er de små løkplantene jeg fikk av Renate forrige sommer, et eller annet frøsådd hvitløk. Håper hun kan gi meg nærmere beskjed om hva det er..

Just ja, jeg har jo også plantert to avlegger av klattrehortensian idag. De som overvintret i potte ute. Satt dem på hver side av Clematisen (Purpurea plena eleganse) og det skal fortsatt være plass til to Clematiser ved sidene hvis de kommer. Forran Clematisen satt jeg potten med Iris løkene.

Nå er kaffekoppen tom, vakt telefon har vart snill og stille ikveld. Satser på at det holder i seg og går ut en liten tur igjen. Tenk, fortsatt er det lyst ute og ikke alt for kaldt. Jeg må nesten klype meg i armen for å tro det, siste april idag og hjemme i Sverige er det full fest med Valborgsmessefeiring. Håper at det fortsatt er like fint vær der. Smäll av några Kinaputtar från mig också!!

9 kommentarer:

Suss o Kai sa...

Hoppas på att du fortsätter visa hur det går för gräset :) Kram Suss

... sa...

Flere spennende gressorter, ekorrkorn ser sjarmerende rufsete ut.
Og det ser bra ut i kjøkkenhagen din.

Fortsatt god helg

Torill sa...

Heisan !! Ja, gras er ikkje berre gras. Er mykje eg kan utforska her. Blir så imponert over arbeidet du gjer i grønnsakhagen. Skulle hatt ei av ditt slag her !! Ha det godt !!

Bea sa...

Hej!
Grässorter är vackra och dekorativa, men tyvärr har jag ingen god tur med dom.
Sådde två arter, den ena växer och den andra vägrar att gro :(
Trevlig helg! /Bea

Gentiana nivalis sa...

Det var igjen noen flotte gras! Veit hvilken blog jeg skal se på hvis jeg skal planlegge et bed eller et område i en hage med gras! Likte det grå graset godt!

Mariann sa...

Enda flere flotte gress! Bønnevikke, hvis det er det som jeg kaller bondebønne, tåler nok å bli sådd/plantet ut på friland nå. Den tåler å bli satt i jorden så snart telen har gått om våren.
Ha en fin søndag.

Lisa sa...

Vad du får mycket gjort! Jag skulle behöva lite energi från dig. Jag har så mycket som ska göras att jag inte vet var jag ska börja...
Tack för fina kommentarer denna helg. Det blev ett lugnt firande, men mycket mysigt!
Ha en skön söndagkväll!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Så mye flott gress. Jeg leter og leter etter sitrongresset fra i fjor. Det har ennå ikke vist tegn til liv.Vet du om det bare er ettårig?
Jeg ønsker også å kjøpe mer gress til Oasen. Der planta jeg mange påskeliljeløker i høst. verken de eller crocus har kommet. Merkelig!
Ønsker deg lykke til med kjøkkenhaven, og ha en fin kveld!

Malgorzata Ingstad sa...

Jeg får ikke sagt hvor deilig det er å se alle spire-vokse-folde-seg-ut-bilder! Kjenner at dirrer og lever - og da blir jeg også levende ETTER DENNE HERSENS VINTEREN! Masser av flotte blomsterbilder - overalt, også i bloggen din!