tirsdag 12. april 2011

Ikke bare glitter og glamour..

Jeg oppdaget det i fjor og nå er de her igjen. Mine jordbærplanter har en masse små hvite fluer. Jordbærmellus leser jeg meg til, men hvorfor? Det ser ikke ut som jordbæren liker seg hos meg… nå kommer jeg å fjerne alle planter og kjøpe jordbær som dom selger på bensinstasjon i stedet!

Men blir jeg kvitt disse kvitfly hvis jeg fjerner plantene? Eller angriper dem pastenakken jeg tenker så der i stedet? Og hva med tomater, kan jeg sette dem der jordbæren var? Noen som har erfaring med disse?

6 kommentarer:

Gentiana nivalis sa...

Jeg har hatt sånne på jordbæra mine. Fikk dem i 2009. De gikk på noen krydderurter (blant annet mynte) som sto i verandakassa også. I fjor vår sprøyta jeg med vanlig lusespray med en gang jeg så dem på undersida av bladene. Da gikk det fint. Jeg fikk masse fine bær og så ikke mer til de stygge dyra! Jeg sprøyta tidlig på våren før blomstring, så jeg tror jordbæra mine var temmelig giftfrie... Jeg har i alle fall overlevd! Jeg må jammen sjekke i kassa i år også. Det har begynt å komme bladskudd.

Helena sa...

Svärmor brukar spruta dom med såpvatten!Kanske hjälper lite.
KRAM från mig!

... sa...

Så ergerlig!

Jeg satte jordbærplanter i fjor. Har heldigvis ikke sett noe til jordbærmellus. Håper de holder seg unna.

Lykke til, håper du får bukt med problemet!

Lisa sa...

Huuurrrv, för att få ohyra på växter! Hoppas att de inte kommer tillbaka så du kan njuta av smaskiga jordgubbar (varför kallar vi svenskar dem så? Jordbär är mer likt sanningen) i sommar.
Trevlig kväll!

Turid sa...

Huff så ekkelt! Jeg har ikke noe råd å komme med, men jeg bruker grønnsåpevann som jeg sprøyter på når det er lus på rosene.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Satte jordgubbar för ett par år sedan men har inte hittat någon ohyra på dem, peppar, peppar.
Hoppas du finner en lösning på problemet.
Ha det gott
Birgitta