mandag 23. juni 2014

Så er man igang igjen..

Det første lagret til sålen er støpt idag. Som vanlig kommer det gå åt mer sement enn jeg tok hjem misstenker jeg. Her skal jeg lage en ny gang, denne gang støper jeg fast mine små heller på toppen i stedet. Siden er det gangen bak og trappa som jeg begynnte med i våres men som aldri ble ferdig..

Så nå skal jeg altså gjøre meg ferdig med de nye blåbærskassene. Nå idag ble det sement helt opp til planken på kassene. Passet på å få høynet de andre ved siden av samtidig. Avisen som jeg la i kanten i kassene hadde alle rede begynnt å gi opp så det var på høy tid..

Jeg er litt fundersam på hva jeg skal ha her. Det er litt i dunkleste laget for solelskere men mynten går sikkert. Eller syra.. Finner nok ut av det, ikke er jeg ferdig enda heller..

Her bak i mine murte ‘terrasser’ blomstrer forresten Salvie nå. Jeg synes blomstrene er så herlige at de får være tils de blomstret over. Vel vitende at bladen da ikke smaker like godt i maten. Jeg har jo fler planter..

Dagen idag har ellers gått til vanning av kjøkkenhagen. Like så godt å få det skikkelig gjort, tør ikke å si hvor mange timer vannet sto på mens jeg vannet jorden i alle kassene med hageslangen. Nå vil jeg i hvert fall tro at jeg givet grønnsakene en skikkelig rotbløte!

Stikkord, stikke pinner. Etter kanten har jeg jo stukket ner alle avklipp av lavendel i fjor høst. Med litt tålmodighet så virker det som om de aller fleste har tatt seg. Vedartete stiklinger setter jeg om høsten. Spisser dem litt med et skråsnitt med kniven og klipper bort det meste av den myke voksten overst på pinnen. Sen er det bare å dytte ner dem i jord og som sagt, tålmodighet. Går det så går det, lavendel er ganske enkel og gir som regel et gott resultat. Jeg tipper på at ca en tredjedel tar seg. Men det tar litt tid, noen år, før de blir riktig store, kraftige å fine. Men jeg kan vente..

Det synes dessverre ikke så alt for godt på bildet men det er litt nytt grønnt til og med på de tørreste steder. Vel å merke er det her jeg har tenkt å ha dem. Stikker man rett i bakken, og ikke i potte, så er det lurt å gjøre det der hvor man seinere vil ha planten.

Først i gang så tar jeg buksbom også. Disse behandler jeg på samme måte. Den venstre er to år gammel og de til høyre er fra i fjor. Med andre ord får man vente en god stund på at man skal få sin lille hekk. Men de står jo ikke i veien der etter kanten så det gjør inget.( Men nå lurer jeg på om jeg ikke skal ta noen med hæl og sette i en potte og? Men mine forsøk i potte har ikke bestandig vært like vellykket som disse… vi får vel se hva det blir til...)

Denne kassen i rosenhagen begynnte jeg med buksbom i fjor. Her skal det ner fler i år. Det er noen grønne men langt mellom dem, og ikke helt enkelt å få øye på dem er det heller.. Naja, i morgen er en ny dag.

3 kommentarer:

Merja sa...

Jag blir imponerad av din köksträdgård! Ja, odlingen blir inte alltis som man tänker sig. Här går det väldigt sakta i krukor och rabatter. Tror att det är kylan som dämpar det mesta. Nä nu behöver värmen komma tillbaks!
Ha det bra!

Annes hageverden sa...

Du har en fantastisk kjøkkenhage. Takk for tips med buksbom. Klipper du bare av grener og setter rett i jorda?

Meta sa...

oj,oj,oj vad mycket fint det är i denna köksträdgård. Det är en fröjd att gå runt och spana. Det blir så fint med dina cementerade trappor och gångar samt små odlingslådor. Alla som flöjlar bloggen skulle bara se hur det ser ut när man går där och känner alla dofter.Kram och god natt min lilla stumps21