fredag 2. september 2011

En hagedag..

Idag har vi da fått enda en dag med sol, ikke illa. Så her langt har september hatt fint vær.. Det beste med dagen idag var at jeg hatt fri og ingen planer på kalenderen. Med andre ord kunne jeg få litt gjort ute. Jeg hadde fortsatt litt sement igjen i siste sekken så nå har jeg fortsatt med muringen. Voilá, den står nå til herding og jeg håper og krysser fingrer og tær at den klarer vinteren for jeg følte meg så modig at jeg fjernet de gamle steinene som står her i bakkant.

En tur til Skoger BoGrønnt måtte jeg klemme inn, trengte mer plantejord og kugjødsel (som vanlig) for å kunne bli ferdig med dette. Klarte ikke gå forbi denne, Rudbeckia fulgida ‘Early Bird Gold’ (ikke noen tulipaner og narcisser heller..). Early Bird Gold, vil vel egentlig ha full sol men, men.. kanskje det også er årsaken til at min R. fulgida ‘Goldsturm’ ikke har begynnt sette en blomsterstengel en gang enda..

(mørkerbilde med microlinsen fungerte fra terrassen..)

Uansett, dagen gikk, fikk fikset plen også, fjernet ogress og rettet kanter. Flyttet en Clematis til baksiden, i hjørnet av den ‘dingsen’ fra Ikea. Lammøre har jeg jo flyttet hit på forsiden. Lurer egentlig på om jeg har plass til den planten i min hage. Den brer seg litt og hvis jeg klipper den tilbake få jeg ingen blomster, hm.. Flere innflyttere er min frøsådde Hornrapunkel, en Orangebinka, det ukjente frøet og en liten blodtopp, den siste å spire. Måtte flytte en blåveis også. Så nå har jeg fått ner en gresspotte til på baksiden ved trattorian. Men jeg må fortsatt finne plass åt en til..

Så jeg var godt igang når jeg bare skulle tømme siste rest av kugjødselen over noen solbærplanter. Men der fastnet jeg. Bondebønnene er  høstet (de siste fikk plass i frysen…) men nederst kommer nye skott.Bladen på de gamle stenglene er prikkete og tørker inn, kan bønnene være smittet av det samme som potetene var? Kunne like så godt fjerne de gamle stenglene og gi de ny bønnene litt kugjødselkompost også. Plukke litt blad, fjerne litt ugrass, spise litt bringebær og blåbær og så videre…

Nå er det mørkt ute alle rede rett over ni! litt godt også for da kan man med godt samvittighet gå inn og hive seg ner på sofan..

4 kommentarer:

Lunalei ;-) sa...

Oj, som du har stått på i hagen! Høsten er ikke så værst når været er bra...;-) Heldigvis meldt bra vær her også i helga!
Håper bønnene ikke er smittet.
Ønsker deg en god helg!

Marit sa...

Det var en flott høststaude du hadde kjøpt deg. Du er ikke helt ferdigshoppet før vinteren enda forstår jeg. Ikke jeg heller, det er stadig noen nye planter som en bare MÅ ha... Ha en fin helg!

Margrethe sa...

For en flott dag du har hatt. Og tenk; enda litt bær å plukke i munnen. Jeg holder meg for tiden langt unna alt som heter hagesenter. Fristelsen blir alltid større enn vettet. Nå er det tid for litt ommøblering av stauder o a. Men jeg venter på litt tørrere vær. Ha en deilig helg.

Snäckskalsdalen. sa...

Sol, ja, en typisk bristvara den här sommaren, men men.....fina bönor har du fått i alla fall!
Agneta kram