torsdag 22. september 2011

Tvivelsam tilværelse i Lunden..

Tricyrtis hirta, den skyggeliljen jeg hadde i potte på terrassen har hatt sitt tilhold i Lunden de siste par uker. Ikke at den klager på dette, den fortsetter glatt å blomstre tross kulde og skyggen som er.

For skyggefullt, det er det. Den er plantert inntil espalieret på venstre side, litt bak morell tre. Men ikke helt alene..

for skrått over har den følge av den andre skyggeliljen jeg kjøpte på Vegge i august. Denne blomstrer uavbrudd og ser mye kraftigere ut. Jeg hadde vel kanskje først tenkt overvintre den i potte i boden men så fant jeg ut at jeg tar en sjanse, en stooor sjanse..

Jeg  er helt fashinert av dess blomster, utrolig at en hageblomst kan se så fantastisk ut på våres breddgrader.

Just nå har jeg følelsen av at september er den måned som er best, så mye som blomstrer. Men det er klart, det har jeg jo sagt siden sluttet av april.

4 kommentarer:

krepsemor sa...

Så nydelig din Tricyrtis er! Den kalles karamellilje på norsk ;) Jeg sådde denne i januar, og de har spirt, så nå blir det spennende å se om den overlever vinteren...Jeg krysser fingrene!

Bea sa...

Hej!
Så vacker lilja och blommar såhär sent på året!?
Ha ett fint veckoslut!/ Bea

Ingvild sa...

Den var kjempenydelig! Hva er hardhetssonen dens egentlig??

Anonym sa...

Nydelig blomst!
Det er godt man fortsatt kan nyte blomster selv om høstløvet faller.
Ha en strålende dag :)
Klem