tirsdag 27. juli 2010

Clematis..

Clematis 'Blekitny Aniol'

Clematis 'Blekitny Aniol' har slått ut, små blomster som gjømmer seg bak espalieret i Lunden. Blir vel ikke stort mer enn dette iår og egentlig burde jeg klippt den tilbake når jeg plantet den, men det hadde jeg ikke hjerte til..Straffer seg sikkert neste år, hadde jeg klippt den ned ville den sikkert bli kraftigere da.. Clematis 'Blekitny Aniol' namnlös

Dette er naboen ved den samme espalieret, mørkerød, men nå ser jeg at den har annen farge i midten, det kan altså ikke være en  C. ‘Rouge Cardinal’ som er den Clematisen under, plantert samtidlig med den blå for en uke siden.. eller…

 

Clematis 'Rouge Cardinal' Clematis 'Rouge Cardinal' 

Den høyre Clematis er den som nå blomstrer i espalieret ved Trattorian. Den er mye rødere enn de to i Lunden ..

 

Noen få liljer har overlevt vinteren, som disse to ( og noen til..)

DSC_0014 DSC_0011

Så har jeg fått fire nye kamerater i hagen. Jeg har jo froskedilla og det er noe som de fleste etter hvert vet om. En arbiedskollega gav meg disse idag, helt bedårende, disse er hjemmelaget, ikke massproduksjon altså.. Jeg synes de er helt fantastiske :)

vänster sida av staudetrappan

Fint vær idag, solen vart fremme hele dagen men det har blåst litt. Det ble ikke store hageinnsatsen etter jobb men jeg har fått plantert ut noen av mine frøsådder i hvert fall..og klippet vekk en del vissent på fremsiden…

5 kommentarer:

Mari Anne sa...

Oi, skal Clematis klippes ned når den plantes? Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Gudrun sa...

Hej gulliga du!
Tack för dina ord hos mig. Jag uppskattar dig så.
Jag tror vi har rätt många gemensamma passioner, (hoyor, clematis och liljor.
Clematis släktet är otroligt, de är så vackra. Hos mig fick jag klippa ner 3 plantor efter vintern och jag har väl aldrig sett den ena så vacker och stor någonsin som i år. Har du summer snow? den är otrolig, som ett ogräs, blir så stor och vild, men är så underbar.
Kul med dina grodor och kul med det som inte finns i mängder.
Önskar dig en riktigt fin dag.
Kram

Vivishagerom sa...

Så flotte Clematis du har i hagen din. Jeg har noen som har visnesyken i år, men håper dem kan komme igjen til neste år.
Clematis er flotte planter, men det virker som at dem må ha noen år på seg før dem blir kraftige.

krepsemor sa...

Jeg prøver nå på nummer to i rekken. Den jeg kjøpte i fjor kom dessverre ikke igjen, og det var en "Rouge Cardinal". De er så flotte, men er de vrien å få til å trives? Jeg vet at det er variabelt hvor lette enkelte Clematis er å få til! Dine var flotte, og bedet ditt utrolig frodig!

Anonym sa...

klematis er et kapittel for seg selv! Alpeklematisen jeg plantet inne ved veggen.. som knapt får vann annet enn når det regner bøtter, og ikke er dekket ved roten, har klart seg best.. og har blomstret helt vilt i år.. de som står ved stallen og er dullet med vil knapt vokse..og slett ikke blomstre..

men er det noe jeg skal ha i en fremtidig hage er det klematis :)) i krukker!!

ha en deilig helg:) klem