torsdag 22. juli 2010

Atter en lang dag i hagen..

geranium endressii

Det er da utrolig hvor lang tid ting tar iblant, idag skulle jeg bare flytte på denne Geranium endressii, som jeg plantet i en av kassene på baksiden ifjol. Som vanlig glemmer jeg å lese på etiketten, den sier 30 cm, min plante ble mye mer ( kan ha noe med hesteskitt å gjøre..)  så jeg klemte den ned mellom to Hemerocallis og nå har den sperret gangveien i en måned i hvert fall. Men ikke kan man flytte på en så nydelig plante mens den blomstrer? Bare det at den aldri sluttet blomstre… Så idag var planen at jeg skulle flytte den, kanskje dele den også, det tokk meg hele dagen, nærmere 12 timer…

rabatten mellan trattorian och rosenhagen

It’s amazing how quick time runs once in the Garden. I thought I should start with this Geranium endressii, dived it and move it since it takes the space of the whole footpath. I forgot what size it would turn out to have when I last year managed to plant it between to Hemerocallis in my backyard ( and with perfect fertilizer from horse ‘sh..t’ ).. Well, one thing led to another an all of a sudden 12 hours were gone.. I had to rearrange some other perennials first in order to find the space, and that’s what I been doing the whole day..

under min skamklippta cypress i Lunden 

I have a luxury problem I noticed, to many Lavender, how can that be possible? Well, in Spring, newly trimmed, they were small and neat but now as they continue to grow they are getting so big there isn’t any space left for their neighbours. Solution; moving plants, as putting two Lavender together with the blue grass i sown and this little Heuchera..  and where to put those that were planted her.. the day go quick…

baksidan med Alchymisten

Jeg har et aldri så litet luksusproblem tror jeg.. for mange Lavendel.. Jeg trodde ikke at alle de jeg fikk i fjol kom til å klare vinteren, men det gjorde de.. En liten plante på våren, hart tilbakeklippet viser seg pløtslig bli langt større utover sommeren.. Jeg hadde nå satt åtte i den store kassen på baksiden, de holdt på  å kvele det meste i sin nærhet, altså ble de flyttet på. To foran Alchymisten, med to blåsvingel og den lille alunroten. Jeg har litt mange blåsvingel så jeg satt en i hjørnet mellom kassene også, jeg lykkes jo bestandig få slike små hull..

Blåsvingel rosa scabiosa blå blomstervandrer stella d'Oro

Etter mange turer frem og tilbake så landet jeg på en avlegger av gresset ‘Ice dance’, den borte få plass mellom dagliljene.. i hvert fall i noen år..

icedance 

I the frame on my backyard I ended up planting a small part of my Japanese grass ‘Ice dance’. Today has been a sunny, partly cloudy day, at least no rain, unusual, but now by midnight it started to pour down again.. But the nice weather gave me some company in garden, causes the coffee breaks to last much, much longer..

  monarda  spljéen mot baksidan

Otrolig nokk fikk jeg også selskap idag, hyggelig, da blir kaffepausen ekstra lang. Antagligvis fordi det ikke har regnet, solen har til og med vist seg! men det varte ikke lenge, nå ved midnatt bøttet det ned igjen..

wow! selskap !!! 

6 kommentarer:

Stephanie sa...

Lovely as always Mia! Love the little touches you put in your garden :-D

Mari Anne sa...

Ja, er det ikke rart? Det blir "stolleken" før du vet ordet av det. Jeg har ikke noe problem med å tro at det tok 12 timer å flytte en plante.

Vicky sa...

Haha, det där känner jag igen. "jag ska bara".... och så helt plötsligt har hela dagen gått och man har börjat ett nytt projekt. Känner igen det där!

Asbjørg sa...

Så godt det må være å pussle i din hage.At det tar hele dagen med et prosjekt,gjør vel ingen ting!
Ha en god dag!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

I den hage kunne jeg lett brukt 12 timer også. Og enda hadde ikke en eneste plante blitt flyttet ;) Nydelig.

Meta sa...

Det ser skönt ut i den där stolen.
Jag förmodar att det blev en liten tupplur, eller ?
Kram
mor i busken